Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi

Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi

İşitme Engeli – Spor ve Sosyal Zeka İlişkisi

Yazarlar: Pelin AVCI, Ayla KARAKULLUKÇU, Levent İLHAN

Cilt 2 , Sayı 2 , 2020 , Sayfalar 89 - 94

Konular:Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm

Anahtar Kelimeler:Işitme engelliler,Sosyal zeka,Spor,Sedanter bireyler

Özet: ÖZET Amaç: Bu çalışmanın amacı işitme engelli sporcu ve sedanter bireylerin sosyal zekâ düzeylerinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesidir. Yöntem: Araştırma grubu İşitme Engelliler Türkiye Şampiyonası’na 7 farklı branşta katılan 60 (n=28 kadın ve n=32 erkek) gönüllü sporcu [52 (n=15 kadın ve 37 erkek)]gönüllü işitme engelli sedanterbireyden oluşmaktadır.Araştırma grubunun yaş ortalaması 17.48±0.50’dir. Araştırmada Silvera ve ark. (2001) tarafından geliştirilen “Tromso Sosyal Zekâ Ölçeği” (TSZÖ) kullanıldı. TSZÖ, sosyal zekâyı sosyal bilgi süreci, sosyal beceri ve sosyal farkındalık olmak üzere 3 ayrı alanda ölçmektedir. Ölçek Doğan ve Çetin (2009) tarafından Türkçeye uyarlanmıştır. Araştırmaya katılan işitme engellilerin sosyal zekâ düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılan ölçek uygulamalarından elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programında güven aralığı %95 olan 0.05 oranında anlamlılık düzeyinde değerlendirildi. Bulgular: Yapılan istatistiki analizlerde sosyal bilgi süreci, sosyal beceri ve sosyal farkındalık açısından sedanter ve spor yapan işitme engelli bireyler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı (p>0.05); ancak sosyal bilgi süreci, sosyal beceri ve sosyal farkındalık açısından kadın ve erkek öğrenciler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu (p<0.05) bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca sosyal beceri açısından doğuştan işitme engelli ve sonradan işitme engelli olan bireyler arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulgusu elde edilmiştir (p<0.05). Sonuç: Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda sporun işitme engelli bireylerin sosyal zekâ düzeylerini önemli ölçüde etkilemediği ve işitme engelli erkeklerin sosyal zekâ düzeylerinin kızlardan daha yüksek olduğu sonucuna ulaşıldı. Ayrıca sonradan işitme kaybına uğrayan bireylerin sosyal beceri düzeylerinin doğuştan işitme engelli bireylere göre daha yüksek olduğu anlaşıldı. Sosyal zekâ gelişiminin sağlanabilmesi için sosyal zekâ düzeyi daha düşük olan özellikle kızlara ve doğuştan işitme engeli kaybı olan bireylerin kendilerini tanımaları ve sorgulamaları sağlanmalıdır. Ayrıca arkadaşlarıyla, çevreyle paylaşımlarda bulunmalarını destekleyecek etkinlikler gerçekleştirilmeli, bilimsel ya da kültürel gezi-gözlem, doğada yapılan okul kampları, sosyal sorumluluk projeleri, tartışma etkinlikleri, yaratıcı yazı etkinlikleri, yaratıcı drama uygulamaları ve sanatsal etkinliklere katılımları sağlanmalıdır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2020, title={İşitme Engeli – Spor ve Sosyal Zeka İlişkisi}, volume={2}, number={89–94}, publisher={Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi}, author={Pelin AVCI,Ayla KARAKULLUKÇU,Levent İLHAN}, year={2020} }
APA
KOPYALA
Pelin AVCI,Ayla KARAKULLUKÇU,Levent İLHAN. (2020). İşitme Engeli – Spor ve Sosyal Zeka İlişkisi (Vol. 2). Vol. 2. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi.
MLA
KOPYALA
Pelin AVCI,Ayla KARAKULLUKÇU,Levent İLHAN. İşitme Engeli – Spor ve Sosyal Zeka İlişkisi. no. 89–94, Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 2020.