GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism Recreation and Sports Sciences
Yazarlar: Begüm ILBAY
Konular:Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm
DOI:10.5281/zenodo.3688767
Anahtar Kelimeler:Seyahat güdüleri,Yöresel lezzet,Yerli turist,Eskişehir,Çibörek
Özet: Bu araştırmanın amacı Eskişehir’e seyahat eden yerli turistlerin seyahatleri sırasında çibörek tüketimlerini etkileyen güdülerin ortaya çıkarılması ve bu güdüleri etkileyen değişkenlerin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Eskişehir’deki beş çibörek işletmesine gelen yerli turistlerden yüz yüze anket toplanmıştır. Toplam 269 yerli turistten veriler elde edilmiştir. Elde edilen verilere göre Eskişehir’e seyahat eden yerli turistlerin çibörek tüketimlerini etkileyen güdüler dört faktör altında toplanmaktadır. Bu dört güdü “deneyim güdüsü”, “bireylerarası iletişim güdüsü”, “psikolojik rahatlama güdüsü” ve “öğrenme güdüsü” şeklinde isimlendirilmiştir. Yapılan farklılık analizleri sonucunda, yerli turistlerin güdüleri ile cinsiyetleri ve Eskişehir’e seyahat etme sayıları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklara rastlanmamıştır. Demografik değişkenlerden bir diğeri olan “çibörek hakkındaki bilgi düzeyi” ile “bireylerarası iletişim” ve “öğrenme” güdüleri arasında da istatistiksel olarak anlamlı farklılıklara rastlanmamışken; bu değişken ile “deneyim” ve “psikolojik rahatlama” güdüleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Bu sonuca göre çibörek hakkında tanıdıkları aracılığı ile bilgi sahibi olanlar hiçbir bilgisi olmayanlara göre çiböreği deneyimlemeyi ve psikolojik rahatlamayı daha fazla önemsemektedirler. Araştırma sonucunda ortaya çıkan çibörek tüketim güdüleri, alanyazındaki diğer araştırma sonuçları ile karşılaştırılarak tartışılmış ve uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur.