Üniversite Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: Hamdi KARAKAŞ
Konular:Sosyal
Anahtar Kelimeler:Eleştirel düşünme becerisi,Akıl yürütme,Sınıf öğretmeni adayları
Özet: Bu araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme becerilerini tespit etmek amaçlanmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme beceri ve alt boyutlar ortalama puanları cinsiyet ve sınıf değişkenine göre karşılaştırılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yaklaşımlarından tarama modeli esas alınmış ve veri toplama aracı olarak Eleştirel Akıl Yürütme Gücü Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma 2019-2020 eğitim-öğretim yılı güz döneminde gerçekleştirilmiş ve 671 sınıf öğretmeni adayı katılmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme beceri ortalama puanları 0.63 olarak hesaplanmış ve bu değer sınıf öğretmeni adaylarının orta düzey eleştirel düşünme becerisine sahip olduklarını göstermiştir. Bununla birlikte eleştirel düşünme beceri alt boyutlar ortalama puanları da hesaplanmış olup, sınıf öğretmeni adaylarının yorumlama yapabilme ve tümdengelimi gerçekleştirebilmede geniş etki ile yüksek düzeyde iken, çıkarım sağlamada geniş etki ile alt uç düşük düzeyde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Kadın sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme beceri ortalama puanlarının erkek sınıf öğretmeni adaylarından küçük bir etki ile yüksek, Varsayımların Farkına Varma ve Yorumlama alt boyutlar sıra ortalama puanlarının ise erkek sınıf öğretmeni adaylarından küçük bir etki ile daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. İkinci sınıfa devam eden sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme beceri sıra ortalama puanlarının en yüksek, dördüncü sınıfa devam eden sınıf öğretmeni adaylarının ise eleştirel düşünme beceri sıra ortalama puanlarının ise en az olduğu tespit edilmiştir. Sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme beceri düzeyleri 3. ve 4. sınıflarda geniş etki ile azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının aldıkları lisans eğitiminin ezberden uzak olması, gelecekteki meslek yaşamlarında kullanabilecekleri farklı etkinlikleri deneyimleri hem mesleki anlamda gelişimlerini sağlayacak hem de eleştirel düşünme becerilerini geliştirerek, öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerini artıracaktır.