Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
Yazarlar: Kutbu Nadirbaeva OZUBEKOVNA
Konular:-
Anahtar Kelimeler:‘’Manas’’ destanı,Etnopedagoji,Geleneksel eğitim,Yeni eğitim usulleri,Ortak ideoloji,Terbiye verme,Milli değerler,Milli zenginlikler,Boy,Soy,Halk adları,Etnos,Etnik grup,Yer adları,Antroponim,Süreç,Manevi-ahlaki gelişme,Sağ kanat,Sol kanat
Özet: Küreselleşme koşullarında yeni teknolojiler, eğitimin yeni usulleri ortaya çıkarak onların sayesinde genç nesle eğitim-öğretim yapılmaktadır. Onun yanı sıra her ulus kendine ait değerlerini koruma ve Onları genç nesle öğretme ve terbiye verme amacı doğru yönde geliyor olduğunu herkes biliyor. Kırgız halkının milli kültürel zenginliklerinden biri, ünlü mirasımız olarak korunan, eşsiz ‘’Manas’’ destanı yüzyıllardır varlığını sürdürmüştür. Bizim, pedagogların, Kırgız nesline birçok tarihsel, kültürel ve edebi miraslarımızı öğretmek, okutmak ve bu zenginlikleri aktarmak boynumuzun borcudur. Kırgız halkı Manas doğana kadar bir sürü zalim ve zulmü yaşamıştır. Ala Dağdan kovularak, dünyanın dürt köşesine dağılmıştır. Zor durumda gün geçiren Kırgız halkı yok olma korkuncundayken onların şansına Manas doğar. Ünlü destanda “Кулаалы таптап куш кылдым, курама жыйып журт кылдым”, diye boşuna söylenmemiştir. İşte bu parçalanan Kırgız halkını birleştirip gerekirse akraba ve akraba olmayan ulusları Ala Dağa getirmiştir. ‘’Manas’’ destanında birçok boy, soy, halk adlarıyla karşılaşmak mümkündür. Bahadır Manas ondan fazla boyu bir araya getirip, halk birliğini, iradesini oluşturur ve onlara Ala Dağın kucağında özgür yaşama olanağını sunmuştur. Kültürel değerlerimizden biri, destanda yer alan boy, soy, ulus adlarının ortaya çıkma tarihine bakarak, tek tek incelemeye çalıştık. ‘’Manas’’ destanında Kırgız halkının birliğinde yer alan Kıpçak, Teyit, Kıtay, Kalmak, Moğol, Kıdırşaa, Nogoy, Cediğer, Kazak, Bagış gibi bir sürü boyların Kırgızlara katılması, aynı iradenin altında yaşaması Manas’ın halk önderi olduğundan haber vermektedir.