TÜRK AKADEMİK YAYINLAR DERGİSİ

TÜRK AKADEMİK YAYINLAR DERGİSİ

OpenDyslexic Yazı Tipinin Disleksili Öğrencilerin Akıcı Okuma Ve Okuduğunu Anlama Becerilerine Etkisi

Yazarlar: ["Nur KARATAY", "Emre ÜNAL"]

Cilt - , Sayı Cilt: 7 Sayı: 1 , 2023 , Sayfalar -

Konular:-

Anahtar Kelimeler:Disleksi,OpenDyslexic,Öğrenme güçlüğü,Özel öğrenme güçlüğü,Skolastik becerilerde karma tip bozukluk

Özet: Bu araştırmada, disleksi tanılı öğrencilerin okuma akıcılığının ve okuduğunu anlama becerilerinin arttırılmasında OpenDyslexic yazı tipinin etkisi incelenmiştir. Bu amaç dahilinde OpenDyslexic yazı tipinin okuma güçlüğü olan öğrencilerin a) sesli okuma hızının artırılmasındaki etkisine, b) okuma doğruluğunun artırılmasındaki etkisine, c) prozodik okuma düzeylerinin artırılmasındaki etkisine, d) okuma düzeylerinin artırılmasındaki etkisine, e) okuduğunu anlama düzeylerinin artırılmasındaki etkisine bakılmıştır. Araştırmaya "Öğrenme Güçlüğü" tanılı ve "Skolastik Becerilerde Karma Tip Bozukluk" alt tanılı üç öğrenci katılmıştır. Katılımcılar 10 yaşında ve dördüncü sınıf düzeyindedir. Araştırmada tek denekli araştırma desenlerinden “Denekler Arası Çoklu Yoklama Modeli” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanabilmesi için dördüncü sınıf düzeyine uygun metinler kullanılmıştır. Araştırmanın başlama düzeyinde ders kitaplarında kullanılan fontta metinlerle çalışılmış, uygulama evresinde ise metinler OpenDyslexic fonta çevrilmiştir. Araştırma sonuçları, okuma akıcılığının ve okuduğunu anlama düzeyinin arttırılmasında OpenDyslexic fontun üç öğrencide de etkili olduğunu göstermektedir. Katılımcıların okuma hızında, okuma doğruluğunda, prozodik okumalarında ve okuduğunu anlama becerilerinde artış tespit edilmiştir. Okul ders kitaplarında OpenDyslexic yazı tipi ile hazırlanmış metinlere yer verilmesi önerilmektedir.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
APA
KOPYALA
MLA
KOPYALA