Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi
Yazarlar: Erol Duran, Tufan Bitir
Konular:
Anahtar Kelimeler:Keilme Öğretimi,Ktif Kelime Hazinesi,Ulmaca
Özet: Bu araştırma, bulmaca ile kelime öğretim tekniğinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin kelime edinimlerine etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda şu sorulara cevap aranmıştır: “Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin son test puanları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır?”, “Deney grubunun son test puanları ile kalıcılık puanları arasında bir fark var mıdır?”, “Kontrol grubunun son test puanları ile kalıcılık puanları arasında bir fark var mıdır?”, “Öğrencilerin bulmaca ile kelime öğretim tekniğine ilişkin görüşleri nelerdir?” Araştırmada, nitel destekli nicel bir model kullanılmıştır. Birinci çalışma grubu 60 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. İkinci çalışma grubu ise, deney grubu öğrencileri arasından tabakalı örneklem yoluyla ile seçilmiş 15 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın deney grubuna ait verileri, teknoloji ve bilim temasıyla ilgili 10 kelimenin yer aldığı dört farklı bulmaca ile toplanmıştır. Kontrol grubuna ait veriler ise aynı kelimelerin anlamlarının sözlükten bularak yapılan öğretim yoluyla toplanmıştır. Uygulama sonunda öğrencilere bir çalışma kâğıdı dağıtılmış ve öğrencilerden öğrendikleri kelimeleri cümle içinde kullanmaları istenmiştir. Daha sonra deney grubu içerisinden tabakalı örneklem yoluyla seçilen öğrencilere yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmada 1-3. alt problemlerde t-testi uygulanmış, dördüncü alt problemde ise tematik kodlama tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, deney grubuna uygulanan bulmaca ile kelime öğretim tekniğinin kontrol grubuna uygulanan sözlük ile yapılan kelime öğretimine göre oldukça etkili bir teknik olduğu söylenebilir.