Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi
Yazarlar: Alparslan İkiel, Mehmet Barış Horzum, Yasin Üngören
Konular:
Anahtar Kelimeler:Transaksiyonel Uzaklık,Işilik Yapıları,Edagojik Formasyon
Özet: Araştırmanın amacı pedagojik formasyon programında öğrenim gören öğrencilerin kişilik yapılarının karma öğrenme olarak uygulanan programdaki transaksiyonel uzaklık algılarını yordayıp yordamadığını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda kesitsel tarama modelinde uygun örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 92 öğrenci ile araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerden 78’i kadın 14’ü erkektir. Bu öğrencilerin yaş aralığının 21 ile 45 arasında değiştiği ortalama yaşın 23.91 olduğu görülmüştür. Çalışma kapsamında veri toplama aracı olarak transaksiyonel uzaklık (TU) algısı ölçeği ve beş faktör kişilik yapıları envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda beş ana kişilik yapılarından dışadönüklük ve nevrotikliğin diyalogla, deneyime açıklığın özerklikle, öz denetimliliğin ise kontrol değişkeni ile ilişkili olduğu ortaya çıkmıştır. Diğer kişilik yapılarının transaksiyonel uzaklık algısında anlamlı yordayıcı olmadığı ortaya çıkmıştır. İleriki çalışmalarda farklı kişilik yapıları ve daha uzun formlarla veriler toplanarak benzer sonuçlar olup olmadığı ya da gözlemlerle kişilik yapılarının doğrulanması araştırılabilir.