Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi

Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi

Irak’ta Yaşayan Türkmen Ortaokul Öğrencilerinin Millî Kimlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kerkük Örneği

Yazarlar: Selcuk Burhan Cihad Cihad, Bülent Aksoy

Cilt 3 , Sayı 1 , 2019 , Sayfalar 1-14

Konular:

Anahtar Kelimeler:Milli Kimlik algısı,Illi Kimlik,Ürkmen Öğrenciler

Özet: Bu araştırma Irak’ta yaşayan Türkmen ortaokul öğrencilerinin millî kimlik algılarını çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Gelişli (2014) tarafından geliştirilen millî kimlik algısı ölçeği kullanılmıştır. Ölçek millî kimlik ve değerler ile millî kimlik ve din olmak üzere iki faktörden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Kerkük (Irak) ilinde ortaokul düzeyinde öğrenim gören toplam 87öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizi SPSS 22 istatistik programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistik, ilişkisiz örneklemler için t-testi ve ilişkisiz örneklem için tek yönlü varyans analizi (OneWayAnova) teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Türkmen ortaokul öğrencilerinin millî kimlik algısı ölçeği; millî kimlik ve değerler boyutuna ilişkin görüşleri ortalaması =4.21 düzeyinde yüksek bir değer olduğu belirlenmiştir. Yine öğrencilerin millî kimlik ve din boyutuna ilişkin görüşlerinin ortalaması =4.27 düzeyinde oldukça yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya katılan Türkmen ortaokul öğrencilerinin millî kimlik ve değerler ile millî kimlik ve din algısı alt boyutlarına ilişkin görüşleri; cinsiyet değişkeninde kız öğrenciler lehine anlamlı farklılık göstermektedir. Buna karşılık sınıf, aile gelir durumu, anne eğitimi ve baba eğitimi değişkenlerine göre benzer bulunmuştur. Bu bulgulara göre, sınıf düzeyine göre öğrencilerin millî kimlik algısının benzer bulunması sosyal bilgiler derslerinde verilen değer eğitiminin öğrencilerin millî kimlik algılarında yeterince farklılaşma oluşturmadığı sonucuna ulaşılabilir. Bu sonuca göre, özellikle anadilde Türkçe eğitim gören Türkmen öğrencilere verilen sosyal bilgiler programındaki kazanım ve değerlerin öğrencilerin millî kimlik algısını sınıf düzeyi ilerledikçe geliştirecek şekilde organize edilerek verilmesi gerektiği önerilmektedir.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2019, title={Irak’ta Yaşayan Türkmen Ortaokul Öğrencilerinin Millî Kimlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kerkük Örneği}, volume={3}, number={1–14}, publisher={Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi}, author={Selcuk Burhan Cihad Cihad, Bülent Aksoy}, year={2019} }
APA
KOPYALA
Selcuk Burhan Cihad Cihad, Bülent Aksoy. (2019). Irak’ta Yaşayan Türkmen Ortaokul Öğrencilerinin Millî Kimlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kerkük Örneği (Vol. 3). Vol. 3. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi.
MLA
KOPYALA
Selcuk Burhan Cihad Cihad, Bülent Aksoy. Irak’ta Yaşayan Türkmen Ortaokul Öğrencilerinin Millî Kimlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kerkük Örneği. no. 1–14, Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2019.