Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi
Yazarlar: Tuna Çağlar TOPGÜL
Konular:Beşeri Bilimler, Ortak Disiplinler
Anahtar Kelimeler:Prim ödül sistemi,Çalışma sosyolojisi,Perakende sektörü,Çalışan ödüllendirme sistemi
Özet: Araştırmada perakende hizmet sektöründe sıklıkla kullanılan çalıan ödül/prim sisteminin uygulamadaki dinamikleri; çalışan, işveren ve müşteri bazında nitel bir çalışmayla değerlendirilmiştir. Sistemin tanımı ve uygulanışı dört farklı sektörde hizmet veren mağazalar üzerinden incelenmiş, yapılan görüşmeler ile sistemin sağladığı faydalar ve yarattığı sorunlar açıklanmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucunda, sistemin faydalarının yanında, ürün iade oranlarının yüksek oluşu, çalışan sadakatsizliği, yüksek işe giriş-ayrılışoranı, yüksek eğitim, özlük masrafları ve sürekli başedilmesi gereken tartışmalar gibi sorunlara da sebep olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışanlar, stresli ve rekabeti yoğun bir ortamda, sürekli bir satış baskısı altında, kazanç güvenceleri olmadan çalışmaktadır. Müşteriler ise yanlış bilgi aktarımlarından, ihtiyaçları olmayan ürünleri satın almaya zorlanmaktan ve iade süreçlerinde çıkarılan zorluklardan dolayı şikâyetçidirler.