R&S - Research Studies Anatolia Journal
Yazarlar: Nuray SEVİNÇ, Hasan ARSLAN
Konular:Sosyal
DOI:10.33723/rs.479118
Anahtar Kelimeler:Okul Yöneticisi,Yönetici Yeterlikleri,Ölçek Geliştirme
Özet: Bu çalışmanın amacı okul yöneticileri için yönetici yeterlikleri düzeylerini değerlendirmeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Ölçek geliştirme ilkeleri doğrultusunda literatür tarama, madde havuzu oluşturma, uzman görüşü alma ve ölçek formu oluşturma aşamaları takip edilmiştir. Okul yöneticilerinin yöneticilik görevlerini yürütürken sahip olması gereken yeterlikler konusunda literatür taraması yapılmıştır. Okul yöneticileri için Katz’ın (1978) etkili yöneticilikte üç temel yeterlik alanı olan teknik yeterlikler, insancıl yeterlikler ve kavramsal yeterlikler ile günümüzde yaşanan değişimlerle sahip olması gereken teknolojik yeterlikleri de kapsayan dört yeterlik alanı belirlenmiştir. Bu dört boyuta göre madde havuzu oluşturulmuştur. Oluşturulan madde havuzundan alan uzmanlarının incelemeleri ve 50 okul yöneticisinin görüşleri doğrultusunda yapılan değerlendirmeler sonucunda 65 maddelik taslak ölçek formu hazırlanmıştır. Taslak ölçek formu, 2015-2016 eğitim öğretim yılında okul yöneticisi olarak görev yapan 256 katılımcıya uygulanarak elde edilen veriler analiz edilmiştir. Madde analizleri, açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Ölçeğin; KMO (Kaiser- Meyer- Olkin Measure of Sampling Adequacy) değeri 0.914, Bartlett Testi 5,315ve Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı 0, 970 olarak bulunmuştur. Çalışma sonucunda okul yöneticilerinin yeterliklerini değerlendirmede kullanılmak üzere, belirtilen dört boyutta 50 maddeden oluşan, geçerli ve güvenilir bir ölçek olarak “Okul Yöneticisinin Yeterlikleri Ölçeği” geliştirilmiştir.