Temel Eğitim

Temel Eğitim

Ana Sınıf ve İlkokul Birinci Sınıf Öğretmenlerinin Okul Öncesi Dönemde Yürütülen Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmaları ile İlgili Görüşleri

Yazarlar: ["Şüküfe MİNİFOĞLU", "Ayşe Işık GÜRŞİMŞEK"]

Cilt - , Sayı Sayı: 17 , 2023 , Sayfalar -

Konular:-

Anahtar Kelimeler:Okula Hazırbulunuşluk,Okul Öncesi Eğitim,Okuma Yazmaya Hazırlık,Temel Eğitim.

Özet: Amaç: Okul öncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları, çocukların ilköğretime uyumunu destekleyecek becerileri kazandıracak biçimde planlandığında, çocukların ilköğretime geçişini kolaylaştırmakta ve hazırbulunuşluğuna katkı sağlamaktadır. Çocukların iki kademe arasında uyumlu geçiş yapabilmeleri için, okul öncesi ve ilköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin görüşlerinin ve beklentilerinin anlaşılması önemlidir. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde ilk kez gerçekleştirilen bu çalışma yoluyla Temel Eğitimi Geliştirme Projesi kapsamında 2016 yılında oluşturulan KKTC Okul Öncesi Eğitim Programı’nda yer verilen okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının, ana sınıf ve ilkokul birinci sınıf öğretmenlerince değerlendirilmesi incelenmiştir. Çalışma kapsamında okul öncesi eğitiminde uygulanan okuma yazmaya hazırlık etkinliklerinin, çocuğun ilköğretime hazırbulunuşluğuna katkısı konusunda iki farklı öğretmen grubunun görüşleri çok yönlü olarak belirlenmeye çalışılmıştır. Yöntem ve Araçlar: Araştırmanın çalışma grubu 2019 - 2020 eğitim ve öğretim yılında Lefkoşa, Girne, Gazimağusa ve İskele ilçelerinde eğitim veren, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na bağlı devlet okullarında görev yapan 28 resmi okuldan çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 29 ana sınıf öğretmeni ve 26 ilkokul birinci sınıf öğretmenidir. Araştırmanın verilerinin toplanmasında ve çözümlenmesinde nitel çalışma kapsamında durum çalışması deseni kullanılmıştır. Öğretmenler ile yapılan görüşmelerden elde edilen ses kayıtları çözümlenerek temel kategoriler oluşturulmuş ve temalar şeklinde gruplanmıştır. Sonuçlar: Araştırma sonuçlarına göre, her iki öğretmen grubu da bu çalışmaların temel amacının “ilkokula hazırlık ve okula uyumunu desteklemek” olduğunu belirtirken, bunu gerçekleştirme yöntemleri konusunda farklı anlayışla öne çıkmıştır. KKTC 2016 Okul Öncesi Eğitim Programının, çocukların kazanımlarına olumlu katkısı olduğu ve öğretmenlerin daha özgür biçimde planlama yapabildikleri okul öncesi öğretmenlerinin önemli bir kısmınca vurgulanırken, ilkokul öğretmenleri kademeler arasında kopukluğa vurgu yapmışlardır. Her iki öğretmen grubu, geçiş sürecinde öğretmenler arası işbirliğinin gerekliliğini, bunun program entegrasyonu ve çocuğun uyumunu kolaylaştırma açısından önemi vurgulanmıştır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
APA
KOPYALA
MLA
KOPYALA