ATA Planlama ve Tasarım Dergisi
Yazarlar: Ömer ATABEYOĞLU, Aslıhan ARGAN, Kübra Nur BEYLİ
Konular:Beşeri Bilimler, Ortak Disiplinler
Anahtar Kelimeler:Altın oran,Tasarım,Algı,Peyzaj mimarlığı,Anket
Özet: Bilinçaltı, farkında olmadan insanoğlunu pek çok durumda yönlendirir ve kararlar vermesini sağlar. Bu karar vermeninsaf vedoğru şeklidir. Çünkü bu karar insanın kısa süreli hayatında edindiği bilgiler değil, tüm insanlığın kaynaklarında bulunan tecrübesinin sonucudur. Renkler, şekiller, desenler, dokular, tatlar gibi pek çok farklı verinin barındırdığı detaylar bu tecrübe ile algılanır. Altın oran gibi nicel özelliklere sahip olgular da insan algısına hitap eder. Altın oran, doğanın sahip olduğu ve sonrasında insanoğlu tarafından sanattan mimariye, estetikten fonksiyona ve bilime kadar pek çok alanda incelenen ve kullanılan bir orandır. Altın orana sahip olguların bilinçli ve bilinç dışı olarak algılanarak estetiği ortaya çıkardığı düşünülmektedir. Gerçekleştirilen bu çalışmada amaç, insanoğlunun ne boyutta bir altın oran algısına sahip olduğunun ve bu algının ne şekilde değişkenlik gösterdiğinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda görsel anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Farklı eğitim alanlarına uygulanan anketlerde eğitim alanı ve cinsiyete göre altın oran algısındaki ve bilgisindeki değişim gözlemlenmiştir. Anketlerden elde edilen verilere istatistiki analiz uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda, eğitim alanı ve cinsiyete bağlı olarak şekil sorularında önemli bir çeşitlenme olmadığı, ancak altın oran bilgisine ilişkin sorularda önemli derece farklılaşma olduğu görülmüştür. Tasarım eğitimi alan katılımcılarda altın oran bilgisinin nispeten daha yüksek olduğu ve eğitim seviyesi ile birlikte altın oran konusunda bilinçlenmenin arttığı ortaya çıkmıştır. Yapılan anket ve istatistikler sonucunda katılımcıların büyük çoğunluğunda şekil sorularının önemli bir kısmında altın oran algısının mevcut olduğu belirlenmiştir.