Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi
Yazarlar: ["Esma AKGÜL", "Ayşe ERGÜN"]
Konular:-
DOI:10.54061/jphn.1185448
Anahtar Kelimeler:Aşı,Aşı tutumu,COVID-19,COVID-19 aşısı,Çocukluk çağı aşıları,Ebeveyn
Özet: Amaç: Çalışmanın amacı ebeveynlerin çocukluk çağı aşıları ile COVID-19 aşısına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı-ilişkisel türde yapılan çalışmanın örneklemini, araştırmaya katılmayı kabul eden ve online soru formunu dolduran öğrenci ebeveynlerinden biri (n=191 %88 anne, % 9.9 baba, % 2.1 diğer) oluşturdu. Veriler 01-30 Haziran 2022 tarih aralığında Sosyo-demografik Tanılama Formu, Ebeveynlerin Çocukluk Aşılarına Yönelik Tutumları Ölçeği ve COVID-19 Aşısına Yönelik Tutum Ölçeği ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler (frekans, yüzde, ortanca ve ortalama) ve Spearman Korelasyon testi kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edildi. Bulgular: Ebeveynlerin %61.8’inin 31-40 yaş aralığında, %88.5’inin kadın, %46.6’sının Marmara Bölgesi doğumlu, %43.5’inin üniversite mezunu olduğu, %53.4’ünün COVID-19 hastalığını geçirdiği ve %81.7’sinin COVID-19 aşısı olduğu saptanmıştır. Ebeveynlerin %24.1’inin çocukluk çağı aşılarına karşı tereddütü olduğu, %12’sinin çocukluk çağı aşılarını gerekli bulmadığı, %2.1’inin ilk çocuklarına ve %5.3’ünün diğer çocuklarına çocukluk çağı aşılarını yaptırmadığı, %7.9’unun ise pandemi dönemi öncesinde çocuklarının çocukluk çağı aşılarını yaptırdıkları için pişmanlık duydukları saptanmıştır. Çocukluk Aşılarına Yönelik Tutum Ölçeği toplam puanı ve COVID-19 Aşısına Yönelik Tutum Ölçeği olumlu alt boyut puanı arasında güçlü negatif yönlü ilişki saptanmıştır (p<0.01). Sonuç ve Öneriler: Sonuç olarak çocukluk çağı aşılarına karşı tereddütlü olan ebeveynlerin COVID-19 aşısına karşı daha olumsuz bir tutuma sahip oldukları bulundu. Ebeveynlerde aşı tereddütü ve aşı karşıtlığının nedenlerini belirlemeye yönelik araştırmaların yapılması, halk sağlığı hemşireleri tarafından aşılamanın önemini benimsetecek eğitim programlarının planlanması ve doğru bilgi içeren görsel materyallerin oluşturulması önerilir.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.