Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi

Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi

Ortaokul Öğrencilerinin Siber Zorba ve Siber Mağdur Olma Durumunun Belirlenmesi

Yazarlar: Deniz S. YORULMAZ, Havva KARADENİZ

Cilt 3 , Sayı 3 , 2021 , Sayfalar 154 - 170

Konular:Halk ve Çevre Sağlığı

DOI:10.54061/jphn.978254

Anahtar Kelimeler:Siber zorbalık,Siber mağduriyet,Öğrenciler,Ortaokul

Özet: Amaç: Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin siber zorba ve siber mağdur olma durumunun belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Gereç ve Yöntem: Çalışma tanımlayıcı tipte yapılmıştır. Verilerin toplanmasında ‘Kişisel Soru Formu’, ‘Siber Mağduriyet Ölçeği’ ve ‘Siber Zorbalık Ölçeği’ kullanılmıştır. Çalışma öncesinde etik kurul ve kurum izinleri alınmıştır. Veriler 23.09.2020-08.10.2020 tarihleri arasında çevrimiçi olarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, ölçeklerin normallik dağılımına Kolmogorov-Smirnov testi ile bakılmış ve non-parametrik testler uygulanmıştır. Tanımlayıcı istatistiksel metotlar (frekans, yüzde) ile Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Tüm analiz sonuçlarının yorumlanmasında %95 güven düzeyi, 0.05 hata payı dikkate alınmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %55.4’ü kız, %31.5’i 6.sınıf öğrencisi ve %63.6’sı akademik başarısını ‘iyi’ olarak algılamaktadır. Öğrencilerin %45.2’sinin kişisel telefonunun, %56.5’inin kişisel tableti/bilgisayarının olduğu, %38.5’inin günde 3 saat televizyon izlediği ve %47.4’ünün günde 0-1 saat telefon/ tablette oyun oynadığı saptanmıştır. Çalışmada Siber Mağduriyet Ölçek puan ortalaması 24±1.86, Siber Zorbalık Ölçek puan ortalaması 24±3.06 olarak bulunmuştur. Sonuç: Öğrencilerin hem siber zorba olduğu hem de siber mağduriyet yaşadığı tespit edilmiştir. Yaş, sınıf, ailenin gelir durumu, kişisel telefon ve tablet/ bilgisayara sahip olma ve günlük internet kullanım süresi ile siber mağduriyet ve siber zorbalık arasında anlamlı fark saptanmıştır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2021, title={Ortaokul Öğrencilerinin Siber Zorba ve Siber Mağdur Olma Durumunun Belirlenmesi}, volume={3}, number={154–170}, publisher={Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi}, author={Deniz S. YORULMAZ,Havva KARADENİZ}, year={2021} }
APA
KOPYALA
Deniz S. YORULMAZ,Havva KARADENİZ. (2021). Ortaokul Öğrencilerinin Siber Zorba ve Siber Mağdur Olma Durumunun Belirlenmesi (Vol. 3). Vol. 3. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi.
MLA
KOPYALA
Deniz S. YORULMAZ,Havva KARADENİZ. Ortaokul Öğrencilerinin Siber Zorba ve Siber Mağdur Olma Durumunun Belirlenmesi. no. 154–170, Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 2021.