Turkish Journal of Special Education Research and Practice

Turkish Journal of Special Education Research and Practice

Zihin Yetersizliği Olan Öğrenciler İçin Okuma Müdahaleleri: Kültürel-Tarihsel Bir İnceleme

Yazarlar: Kemal AFACAN, Aydın BAL, Halil ÇAKIR

Cilt 3 , Sayı 1 , 2021 , Sayfalar 47 - 71

Konular:Eğitim, Özel

DOI:10.37233/TRSPED.2021.0112

Anahtar Kelimeler:Zihin yetersizliği,Okuma,Kültürel-tarihsel etkinlik kuramı,Biçimlendirici müdahale

Özet: Bu çalışmada zihin yetersizliği olan öğrencilere yönelik uygulanan okuma müdahalelerinin Lev Vygotsky’nin Kültürel-Tarihsel Etkinlik Kuramı bağlamında bir incelemesi sunulmuştur. Literatürde tespit edilen çalışmalar, özne, yöntem ve araç-gereçler, hedef, kurallar, ortam, iş bölümü ve sonuçlar açısından incelenmiştir. Çalışmada zihin yetersizliği olan öğrencilere yönelik uygulanan okuma müdahalelerinde öğretim sürecini etkileyen faktörlerin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. TR Dizin veri tabanı ve eğitim alanında Türkiye’de yayın yapan 24 derginin elektronik arşivleri incelenerek toplamda 11 makalenin derleme ölçütlerini karşıladığı tespit edilmiştir. Sonuçlar okuma müdahalelerinin araştırmacı temelli olduğunu, kullanılan araç-gereç ve yöntemler arasında farklılıklar bulunduğunu, öğrenci ve ailelerinin süreçte daha pasif hedef rolünde yer aldıklarını ve müdahale ortamlarının kaynaştırmayı desteklemediğini göstermiştir. Sonuçlar genel literatür ve Kültürel-Tarihsel Etkinlik Kuramı bağlamında tartışılarak gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.  


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2021, title={Zihin Yetersizliği Olan Öğrenciler İçin Okuma Müdahaleleri: Kültürel-Tarihsel Bir İnceleme}, volume={3}, number={47–71}, publisher={Turkish Journal of Special Education Research and Practice}, author={Kemal AFACAN,Aydın BAL,Halil ÇAKIR}, year={2021} }
APA
KOPYALA
Kemal AFACAN,Aydın BAL,Halil ÇAKIR. (2021). Zihin Yetersizliği Olan Öğrenciler İçin Okuma Müdahaleleri: Kültürel-Tarihsel Bir İnceleme (Vol. 3). Vol. 3. Turkish Journal of Special Education Research and Practice.
MLA
KOPYALA
Kemal AFACAN,Aydın BAL,Halil ÇAKIR. Zihin Yetersizliği Olan Öğrenciler İçin Okuma Müdahaleleri: Kültürel-Tarihsel Bir İnceleme. no. 47–71, Turkish Journal of Special Education Research and Practice, 2021.