Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: Mukadder Boydak ÖZAN, Zülküf NANTO
Konular:Sosyal
Anahtar Kelimeler:Eğitim,Okul Yöneticileri,Denetim
Özet: Bu araştırmanın amacı, geçmişten günümüze okullarda uygulanan rehberlik ve denetim süreçlerini, okul yöneticilerinin bakış açıları ile değerlendirmektir. Tesadüfü küme örnekleme modeli kullanılarak oluşturulan çalışmanın örneklemini, 2016-2017 eğitim öğretim yılında, Elazığ ili merkez ilçede bulunan ilkokullarda görev yapan 33 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Veri toplamak için hazırlanan üç adet açık uçlu soru, görüşleri alınmak üzere okul yöneticilerine sorulmuştur. Elde edilen verilerin analizinde nitel araştırmaları çözümlemede kullanılan olgu bilim deseni uygulanmış ve ifadelerin benzerliğine göre gruplandırmalar yapılarak temalar oluşturulmuştur. Her bir temada dikkat çeken yönetici görüşleri doğrudan alıntılarla yansıtılmıştır. Araştırma sonunda okul yöneticilerinin görüşlerinden elde edilen sonuçlara göre, yöneticiler çoğunlukla geçmişte uygulanan rehberlik ve denetim faaliyetleri ile alakalı olumsuz görüş bildirmişlerdir. Bu görüşler: Denetimin zamana yayılmaması, baskıcı denetim, denetimde rehberliğin olmaması şeklindedir. Günümüz de uygulanmakta olan denetim faaliyetleri ile alakalı da çoğunlukla okul müdürlerinin objektif davranmaması ve denetim konusunda uzman olmamaları şeklinde olumsuz ifadeler kullanmışlardır. Ancak geçmişte uygulanan denetim şekline yapılan olumsuz ifadeler günümüzde uygulanan denetim faaliyetlerine göre daha fazladır. Ayrıca okul yöneticileri, denetimin zamana yayılması gerektiği, rehberlik ağırlıklı denetim olması, denetimi yapacak kişilerin eğitim alması ve objektif olmaları gerektiği şeklinde önerilerde bulunmuşlardır.