Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: Süleyman Erkam SULAK, Yasemin SÖNMEZ
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Okuma,Okuma-görme ilişkisi,Okuma-işitme ilişkisi
Özet: Okuma bilgi edinmeninönemli kaynaklarından biridir. Okunan bilgilerden anlam çıkarılabilmesi için okuma becerisinin tam ve eksiksiz öğrenilmiş olması gerekir. Bireylerin fizyolojik, zihinsel ve psikolojik sorunları okumayı öğrenme sürecini etkiler. Bu çalışmada okumaya etki eden fizyolojik özelliklerden olan görme ve işitmenin okuma sürecindeki yeri ve öneminin açıklanması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma ulusal ve yabancı literatürün taranması yoluyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada okumada göz hareketleri, göz-ses uzaklığı, gözle ilgili okumayı etkileyen sorunlar ve bu sorunların giderilmesi, hızlı okuma ve göz ilişkisi, işitmenin okumadaki yeri ve önemi gibi konuların üzerinde durulmuştur. Ayrıca yapılan literatür taraması sonucunda görme ve işitme unsurlarındaki eksiklik ya da kayıpların okumayı öğrenme süreçlerine ne gibi etkilerinin olduğu ortaya konmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak, bireylerin eğitim hayatlarında olduğu kadar sosyal hayatlarında da oldukça önemli olan okuma becerisinin fizyolojik unsurlarından görme ve işitmenin okuma sürecindeki yeri, önemi ve bu unsurlara ait sorunların tespiti ve tedavi süreçleri açıklanmıştır. Bu bilgiler doğrultusunda çeşitli önerilerde bulunulmuştur.