Rast Müzikoloji Dergisi
Yazarlar: Şahin ÇAMLI
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Sâhibzâde Mehmed Şevket,İlâhi,Şuğul,Cüd Bi Lutfik,Hak Şerleri Hayreyler,Okul Müziği
Özet: Osmanlı Maârifi’nde mûsikî derslerinin okul müfredatında yer almaya başlamasıyla birlikte bu dersler için kaynak ihtiyacı da doğmuştur. XIX. Yüzyılın sonlarından itibaren pek çoğu mûsikî muallimlerince yazılan ve Maârif Nezâreti onayıyla basılan mûsikî kitaplarından ikisi Medhal-i Mûsikî ve Telhîs-i Mûsikî’dir. Sâhibzâde Mehmed Şevket Efendi tarafından genel olarak Batı müziği esasına dayanarak kaleme alınan bu iki kitap, okul müziği repertuvarı açısından zenginliğiyle dikkat çekmektedir. Eserlerin Türk mûsikîsi formlarına göre “nakş”, “türkü”, “koşma”, “şarkı” vb. sınıflandırıldığı kitaplarda, ikisi Medhal-i Mûsikî’de olmak üzere üç tane de “ilâhi” bulunmaktadır. Bu makalenin amacı, bu üç ilâhinin günümüz Türk Müziği notasyonuyla yeniden yazılarak incelenmesi ve bu sayede Dini Mûsikî repertuvarımıza kazandırılmasıdır.