Rast Müzikoloji Dergisi

Rast Müzikoloji Dergisi

Türk müziğinde notasyon ve miftâh-ı nota

Yazarlar: Ahmet FEYZİ

Cilt 6 , Sayı 2 , 2018 , Sayfalar 1890 - 1913

Konular:-

Anahtar Kelimeler:Türk müziği,Nota yazımı,Miftah-ı nota,Müzikal etkileşim

Özet: Türk müzik kültüründeki ilk nota yazım çalışmaları Göktürkler ve Uygurlar döneminde başlamıştır. Bu toplumlar tarafından kullanılan Kuça notasyonu Ebced notasının temelini oluşturmuştur. Türklerin İslamiyet’i kabul edişinden sonra Ebced notasyonu yaygınlaşmaya başlanmış ve bu sistem yaklaşık olarak 700 yıl boyunca bu kültüre ait müzik eserlerinin kayıt altına alınması amacı ile kullanılmıştır. Ebced sisteminin kullanımı devam ederken, ilerleyen süreçte Kantemiroğlu, Tanburi Küçük Artin, Çanakkaleli Hrisantos ve Hamparsum Limonciyan gibi müzik bilimciler Ebced notasyonu dışında kalan sistemlere uygun nota yazım şekilleri geliştirmişlerdir. Bu nota yazımlarından bazıları yoğun olarak kullanılmış fakat bazıları müzik icracıları tarafından kabul görmemiştir. Miftâh-ı Nota, birkaç farklı nota yazım şeklini içerisinde barındıran ve oluşturulduğu dönem içerisindeki toplumsal ve müzikal etkileşimin izlerini taşıyan özgün bir kaynaktır. Eser içerisinde kullanılan notasyon, kısmi olarak gelenekten kısmi olarak ta Batı’dan etkilenerek oluşturulmuştur. Bu notasyon sistemi, iki farklı nota yazım yaklaşımının (harf notası-dizekli nota) birleştirilmesiyle oluşturulmuş fakat dönemi içerisinde yeteri kadar yaygınlık kazanmamıştır. 


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2018, title={Türk müziğinde notasyon ve miftâh-ı nota}, volume={6}, number={2}, publisher={Rast Müzikoloji Dergisi}, author={Ahmet FEYZİ}, year={2018}, pages={1890–1913} }
APA
KOPYALA
Ahmet FEYZİ. (2018). Türk müziğinde notasyon ve miftâh-ı nota (Vol. 6, pp. 1890–1913). Vol. 6, pp. 1890–1913. Rast Müzikoloji Dergisi.
MLA
KOPYALA
Ahmet FEYZİ. Türk Müziğinde Notasyon ve Miftâh-ı Nota. no. 2, Rast Müzikoloji Dergisi, 2018, pp. 1890–913.