Rast Müzikoloji Dergisi
Yazarlar: Sadık Uğraş DURMUŞ
Konular:Müzik
DOI:10.12975/rastmd.20219110
Anahtar Kelimeler:Armonizasyon,Türk müziği,Makam,Osmanlı imparatorluğu,Çokseslilik
Özet: Musika-i Hümâyûn’un kurulmasıyla 19. yüzyılın ikinci çeyreğinden itibaren Batı müziğinin Osmanlı kültüründe etkinliği artmaya başlamış ve daha geniş kesimlerce kabul görmüştür. Giuseppe Donizetti’nin vefatının ardından bu kurumda çalışmaya başlayan Callisto Guatelli, devletin farklı katmanlarında şeflik, eğitmenlik ve müzisyenlik alanlarında katkı sağlamış ve bu süreçte Batı müziği ve Türk müziği kültüründen izler taşıyan eserler bestelemiştir. Türk müziği literatüründen seçmiş olduğu bazı makamsal eserleri armonize ederek, literatüre kazandırmıştır. Batı müziği ve Türk müziği elementlerinin bir araya getirilmesi ile inşa edilen ve melez bir karakter ile örülü olan bu yapıtlar, tarih, müzik estetiği ve müzik teorisi ekseninde bazı soruların doğmasına da neden olmuştur. Bu çalışmada, bestecinin armonizasyonlarından seçilen iki parçanın armonik analizinin yapılmasının yardımı ile makamsal eserleri çokseslendirme tekniğinde izlenen yöntem eleştirel bir bakış açısıyla ele alınmış ve makamların bu süreçte yaşadıkları kimlik değişimlerinin olası neden ve sonuçlarına odaklanılmıştır.