Rast Müzikoloji Dergisi
Yazarlar: Aylin ŞENGÜN TAŞÇI
Konular:Müzik
DOI:10.12975/rast/pp2496-2515
Anahtar Kelimeler:Güzel Sanatlar Lisesi,Müzik,Türk müziği,Batı müziği,Öğrenci
Özet: Tanzimat sonrası Osmanlı batılılaşmasında göze çarpan en önemli yeniliklerden biri eğitim alanında yapılmıştır. Çağın gerektirdiği eğitim modellerinin uygulanması için modern okulların açılması on dokuzuncu asrın sonlarına doğru hız kazanmıştır. Bunlar arasında üniversite ve lise dengi birçok müzik okulu yer alıyor. Batı müziği ekseninde verilen eğitim programları günümüze kadar benzer program ve müfredat dahilinde ulaşmıştır. Özellikle İstanbul ve Ankara merkezli müzik yüksek okullarının belirlemiş olduğu ders içerikleri müzik eğitiminde etkin rol oynamıştır. Bu durum ülkemizde yer alan güzel sanatlar liselerinde de benzerlik gösteriyor. Türkiye’deki güzel sanatlar liselerinin ilki 1989 yılında dönemin Milli Eğitim Bakanı Avni Akyol tarafından İstanbul’da kurulmuştur. Güzel Sanatlar Liseleri bugün orta öğretim düzeyindeki müzik eğitiminin öncü kurumlarıdır. Konservatuvar ve güzel sanatlar fakültelerinde geçmişten bu yana uygulanan Batı eksenli müzik eğitim modelleri bu liselerde de görülmektedir. Bu araştırmada, ülkemizdeki Güzel Sanatlar Liselerinin müzik öğretim programında yer alan Batı Müziği, Türk Müziği ve Halk Müziği türlerindeki ders sayısı planlamalarının, müzik bölümündeki öğrenci sayılarına yansımasının incelenmesi amaçlanmıştır. Buna yönelik olarak Millî Eğitim Bakanlığı Öğrenci İşleri Daire Başkanlığından alınan Güzel Sanatlar Liseleri öğrenci verileri ve 19.02.2018 tarihinde Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından yayımlanan Güzel Sanatlar Liseleri müzik öğretim programı derslerine ait haftalık ders çizelgelerindeki ders dağılımları incelenmiştir.