Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi

Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi

Okul Müdürlerine Yönelik Karanlık Liderlik Ölçeği Geliştirme Çalışması

Yazarlar: ["Suzan YILDIRIM", "Ali AKSU"]

Cilt - , Sayı Cilt: 5 Sayı: 3 , 2022 , Sayfalar -

Konular:-

DOI:10.47477/ubed.1133183

Anahtar Kelimeler:Karanlık Liderlik”,“Okul Müdürleri”,“Ölçek Geliştirme”,“Geçerlik”,“Güvenirlik”.

Özet: Bu çalışma okul müdürlerinin göstermiş oldukları karanlık liderlik davranışlarına yönelik öğretmen algılarını saptamak üzere geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmeyi amaçlamaktadır. Alanyazın incelemesi ve alan uzmanlarının görüşleri sonucunda oluşturulan Karanlık Liderliği Ölçeği Kesinlikle Katılıyorum, Katılıyorum, Kararsızım, Katılmıyorum, Kesinlikle Katılmıyorum olmak üzere 5’li Likert tipindedir. Karanlık Liderlik Ölçeğinin yapı geçerliğini test etmek amacıyla Açımlayıcı Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda 15 madde ve 3 boyuttan oluşan bir ölçme aracı elde edilmiştir. Ölçeğin birinci alt boyutu “Sorumsuz Davranışlar”, ikinci alt boyutu “Büyüklenmeci Davranışlar” ve üçüncü alt boyutu “Uyumsuz Davranışlar” olarak isimlendirilmiştir. Ölçeğin geneli için Cronbach Alpha Katsayısı 0,93 olarak belirlenmiştir. Ölçekte, özdeğerler için birikimli varyans miktarının toplam varyansın %74,35’ini açıkladığı görülmektedir. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları ise standart uyum indekslerini karşılamaktadır (χ2/sd = 3,04, GFI = ,90, AGFI = .86, CFI =,95, NFI = .93). Ölçeğin S-RMR= ,044 değeri de sıfıra yakındır. RMSEA= ,079 değerinde ve uyum indekslerinin hepsi kabul edilir düzeydedir. Bu doğrultuda, sonuçlar bu ölçme aracının geçerli ve güvenilir olduğunu doğrulamaktadır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
APA
KOPYALA
MLA
KOPYALA