Journal of Innovative Research in Social Studies

Journal of Innovative Research in Social Studies

Ortaokul Öğrencilerinin E-Okuryazarlığa İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yazarlar: Burcu BİLGE, Bahadır KILCAN

Cilt 3 , Sayı 2 , 2020 , Sayfalar 114 - 130

Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları

DOI:10.47503/jirss.795841

Anahtar Kelimeler:Secondary,Scholl student,E-Literacy,Attitudes

Özet: The aim of this survey is to analyze the attitude of secondary school students towards e-literacy in terms of various variables. A descriptive survey method is used in this survey. The study group consists of 451 girls and 456 boys a total of 907 students, who reside in Kulu District of Konya Province and attend 5th -6th -7th and 8th grades. The statistical analysis of the acquired data is carried out with the help of T-test, Welch Test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) with the help of SPSS software package. As a result of the survey, according to gender variable of the students there is a substantive difference found out in the average points of e-literacy attitude in favour of boy students. It is the students' attitudes towards e-literacy that they progress in direct proportion with their grade levels. Students who possess a computer, a smartphone, a personal e-mail address and an internet connection differ from those who don’t and their attitudes is found out to be advancing in favour of e-literacy. It is also found out that students’ use of e-state does not cause a change in their attitudes towards e-literacy. As the time spent on the internet increases the students’ attitudes towards e-literacy is found out to be increasing proportionally. It is deduced that those who use the internet for social media has better attitudes towards e-literacy when compared to those who use it for game, information and homework assignments, meanwhile, those who use the internet for games and information has better attitudes towards e-literacy when compared with those who use it only for homework assignments. Hinged upon the data acquired throughout the study, various suggestions are made for the researchers.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Sonuçların tamamını görmek için Asos İndeks'e üye bir üniversite ağından erişim sağlamalısınız. Kurumunuzun üye olması veya kurumunuza ücretsiz deneme erişimi sağlanması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2020, title={Ortaokul Öğrencilerinin E-Okuryazarlığa İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi}, volume={3}, number={114–130}, publisher={Journal of Innovative Research in Social Studies}, author={Burcu BİLGE,Bahadır KILCAN}, year={2020} }
APA
KOPYALA
Burcu BİLGE,Bahadır KILCAN. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin E-Okuryazarlığa İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Vol. 3). Vol. 3. Journal of Innovative Research in Social Studies.
MLA
KOPYALA
Burcu BİLGE,Bahadır KILCAN. Ortaokul Öğrencilerinin E-Okuryazarlığa İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. no. 114–130, Journal of Innovative Research in Social Studies, 2020.