Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi
Yazarlar: Kübra ASLAN, Murat KURT
Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları
DOI:10.52974/jena.883947
Anahtar Kelimeler:Kaynaştırma eğitimi,Biyoloji öğretmenleri,Kaynaştırma öğrencileri
Özet: Ülkemizde öğrenci merkezli eğitim modeli hakimdir ve hazırlanan programlardan özel eğitim gereksinimi olan öğrenciler de faydalanmaktadır. Özel eğitim ihtiyacı olan birey çeşitli nedenlerden dolayı akranlarına göre anlamlı farklılık gösteren bireylerdir. Ülkemizde özel eğitim gereksinimi olan öğrencilerin sayısı fazladır ve bu öğrencilerin iyi bir eğitim alması öğretmenlerin ve toplumun görevidir. Özel eğitim ihtiyacı olan bireylere uygun eğitim ortamları, ihtiyaçlarına yönelik yöntem, teknik ve materyal, yeterli eğitim süresi sağlanarak nitelikli eğitim verilebilmektedir. Yapılan araştırmalar sonucunda Türkiye’de özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilerin çoğunun kaynaştırma öğrencisi olduğu tespit edilmiştir. İnsan hakları, demokrasi alanlarındaki gelişmeler ve dolayısıyla eğitimde fırsat eşitliği düşünceleri ile kaynaştırma eğitimi önem kazanmaktadır. Bu çalışma önceden ya da şu an sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan Biyoloji öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşlerini değerlendirmek amacı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden özel durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 öğretim yılında Ağrı ilinde 4, Sivas ilinde 4, Tokat ilinde 5, görevine devam eden toplam 13 biyoloji öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Çalışmada görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmış, tema ve kodlar oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin bir kısmının kaynaştırma ile ilgili herhangi bir eğitim almadığı tespit edilmiştir. Öğretmenler kaynaştırma eğitimi hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıklarını, uygulamanın doğru bir uygulama olduğu fakat diğer öğrencilerle birlikte eğitim vermede yetersiz olduklarını belirtmişlerdir.