International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences

International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences

İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN TİP 1 DİYABET HAKKINDAKİ GENEL BİLGİ DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: DÖRT YILLIK DİYABET EĞİTİM PROGRAMININ ETKİLERİ. KESİTSEL BİR ÇALIŞMA

Yazarlar: Eda SÜNNETÇİ SİLİSTRE, Halil Uğur HATİPOĞLU

Cilt 5 , Sayı 2 , 2019 , Sayfalar 128 - 136

Konular:Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri

Anahtar Kelimeler:İstanbul,Tip 1 diyabet,Öğretmen,Farkındalık

Özet: Amaç: Bu çalışmadaki amacımız İstanbul’daki okullarda çalışan öğretmenlerin tip 1 diyabetes mellitus (DM) hakkındaki bilgi düzeylerini ile farkındalıklarını değerlendirmek ve 2010 yılında Türkiye genelinde başlatılan diyabet farkındalık eğitimi programının bu farkındalığı geliştirip geliştirmediğini anlamaya çalışmaktır. Yöntem ve Gereçler: 2014 yılında İstanbul ilinde Anadolu ve Avrupa yakalarındaki toplam 203 tane ilk-ortaokullar ve liselerde eğitim veren tüm öğretmenlere ulaşılıp aralarından çalışmaya katılmaya gönüllü olan toplam 1003 adet öğretmen çalışmaya dahil edilmiştir. Bu öğretmenlerin sosyodemografik verileri kaydedildikten sonra, tip 1 DM hakkındaki farkındalıklarını değerlendirmek için hastalığın tanımı ile hipoglisemi-hiperglisemi gibi akut komplikasyonlarının tanınması ve yönetilmesi için gereken temel bilgilerinin sorgulandığı bir anketi doldurmaları istendi. Ayrıca ülkemizde 2010 yılında uygulanmaya başlanan okullarda diyabet farkındalık eğitim programını duyup duymadıkları, duydularsa bu programın hangi etkinliklerini uyguladıkları da ayrıca not edilmiştir. Tüm veriler toplandıktan sonra uygun yöntemler ile istatistiksel analiz yapılmıştır. Bulgular: Katılımcıların %29,3’ü diyabet farkındalığı eğitim programı duymuşken %70,6’sı ise böyle bir program hiç duymamıştır. Bu öğretmenlerin sadece %15,9’u okulda bu eğitim programıyla ilgili bir etkinliğe katılmışken, % 84,1’i ise herhangi bir programa katılmamıştır. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu hastalığın genel tanımı ve belirtilerini biliyorken, önemli bir kısmının (yaklaşık %40’ı) ise hastalığın akut komplikasyonlarından hipogliseminin müdahalesinde yeterli bilgi sahibi olmadıkları saptanmıştır. Çıkarımlar: Her ne kadar ülkemizde birkaç yıldır okullarda diyabet farkındalığı ile ilgili eğitim programları uygulansa da, çalışmamızda İstanbul’daki okullarda çalışan öğretmenlerin büyük çoğunluğunun (%70,6’sı) hala bu programdan habersiz olduğu görülmüştür. Bu nedenle birçok çalışmayla gerekliliği ortaya konulmuş olan okullarda diyabet farkındalığı eğitim programını yaygınlaştırmaya yönelik çalışmalar için ciddi çaba sarf edilmesi gerekmektedir.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2019, title={İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN TİP 1 DİYABET HAKKINDAKİ GENEL BİLGİ DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: DÖRT YILLIK DİYABET EĞİTİM PROGRAMININ ETKİLERİ. KESİTSEL BİR ÇALIŞMA}, volume={5}, number={2}, publisher={International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences}, author={Eda SÜNNETÇİ SİLİSTRE,Halil Uğur HATİPOĞLU}, year={2019}, pages={128–136} }
APA
KOPYALA
Eda SÜNNETÇİ SİLİSTRE,Halil Uğur HATİPOĞLU. (2019). İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN TİP 1 DİYABET HAKKINDAKİ GENEL BİLGİ DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: DÖRT YILLIK DİYABET EĞİTİM PROGRAMININ ETKİLERİ. KESİTSEL BİR ÇALIŞMA (Vol. 5, pp. 128–136). Vol. 5, pp. 128–136. International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences.
MLA
KOPYALA
Eda SÜNNETÇİ SİLİSTRE,Halil Uğur HATİPOĞLU. İSTANBUL’DAKİ OKULLARDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN TİP 1 DİYABET HAKKINDAKİ GENEL BİLGİ DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: DÖRT YILLIK DİYABET EĞİTİM PROGRAMININ ETKİLERİ. KESİTSEL BİR ÇALIŞMA. no. 2, International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences, 2019, pp. 128–36.