Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama

Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İÇİN E-ÖĞRENMEYE YÖNELİK GENEL BİR TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yazarlar: Özge HAZNEDAR, Bahar BARAN

Cilt 2 , Sayı 2 , 2012 , Sayfalar 42 - 59

Konular:-

DOI:10.17943/etku.84225

Anahtar Kelimeler:E-öğrenme,Tutum,Üniversite öğrencileri,Ölçek geliştirme,Geçerlik ve güvenirlik

Özet: The aim of the study is to develop a general attitude scale towards e-learning to measure students'general attitudes towards e-learning at the Faculty of Education. As a result of the literature review, a-50-attitude item was written for the first draft of the scale. 567 university students from Buca Faculty of Education studying at Dokuz Eylul University participated into the study. The literature was reviewed to be able to decide which methods should be used for the validity and reliability analysis. After applying different methods, the lower 27% and upper 27% group means difference and item-total correlation method were used for item elimination. After selecting items according to the criteria of having high t-value, factor analysis was used and Cronbach's Alpha was calculated. Factor analysis showed that this 20-item e-learning attitude scale can be used both with single factor and two factors. Single factor of the general attitude towards e-learning scale explained %45.12 of the total variance. Two factors scale explained %52.23 of the total variance. Cronbach's Alpha coefficient is 0.93 for single factor scale. These results indicated that general attitude scale towards e-learning was valid and reliable and can be used for measuring higher education students' attitudes towards e-learning.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Sonuçların tamamını görmek için Asos İndeks'e üye bir üniversite ağından erişim sağlamalısınız. Kurumunuzun üye olması veya kurumunuza ücretsiz deneme erişimi sağlanması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2012, title={EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İÇİN E-ÖĞRENMEYE YÖNELİK GENEL BİR TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI}, volume={2}, number={2}, publisher={Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama}, author={Özge HAZNEDAR,Bahar BARAN}, year={2012}, pages={42–59} }
APA
KOPYALA
Özge HAZNEDAR,Bahar BARAN. (2012). EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İÇİN E-ÖĞRENMEYE YÖNELİK GENEL BİR TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI (Vol. 2, pp. 42–59). Vol. 2, pp. 42–59. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama.
MLA
KOPYALA
Özge HAZNEDAR,Bahar BARAN. EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İÇİN E-ÖĞRENMEYE YÖNELİK GENEL BİR TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. no. 2, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2012, pp. 42–59.