Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama
Yazarlar: Ferit KARAKOYUN
Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları
DOI:10.17943/etku.883239
Anahtar Kelimeler:Çevrimiçi tetikte olma,Ölçek uyarlama,Geçerlilik,Güvenirlik
Özet: Mobil teknolojilerin ve internet erişiminin yaygınlaşmasıyla bireylerin çevrimiçi medya kullanımlarına ilişkin yeni kavramlar ortaya çıkmaya başlamıştır. Bu kavramlardan biri olan çevrimiçi tetikte olma, bireylerin çevrimiçi içerik ve iletişime psikolojik olarak sürekli bağlı olmalarıdır. Fakat bu bağlılık patolojik bir durum değildir. Bu araştırmada Çevrimiçi Tetikte Olma Ölçeği (ÇTOÖ)’nin Türkçeye uyarlanması amaçlanmıştır. Araştırmada öncelikle ÇTOÖ Türkçeye çevrilmiş, ardından ölçeğin psikometrik özelliklerini incelemek amacıyla 390 üniversite öğrencisinden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak bilgi formu, ÇTOÖ Türkçe formu, İnternet Bağımlılığı Ölçeği (İBÖ) ve Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeği (GKKÖ) kullanılmıştır. Elde edilen verilerden iki ayrı örneklem grubu oluşturularak bir gruba Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), diğer gruba ise Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. Sonuçlar, ÇTOÖ'nün Türkçe formunun orijinal ölçekle uyumlu bir faktör yapısına sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca ölçeğin Türkçe formuna ilişkin hesaplanan Cronbach alfa değerleri, oldukça güvenilir ölçümler sağladığına ilişkin kanıtlar sunmaktadır. Ölçeğin uyum geçerliğini değerlendirmek amacıyla ise ÇTOÖ ile İBÖ ve GKKÖ arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Analizler sonucunda uyum geçerliğini destekleyen verilere ulaşılmıştır. Sonuç olarak ÇTOÖ’nün Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir.