Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama

Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama

VİDEO KAPILMA ÖLÇEĞİNİN UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yazarlar: Deniz DERYAKULU, Raziye SANCAR, Ömer Faruk URSAVAŞ

Cilt 9 , Sayı 1 , 2019 , Sayfalar 154 - 168

Konular:-

DOI:10.17943/etku.439097

Anahtar Kelimeler:Video,Ölçek

Özet: Bu çalışmanın amacı; Visser ve diğerleri (2016) tarafından geliştirilmiş olan Video Kapılma Ölçeğini (VKÖ) Türkçe’ye uyarlamak ve uyarlanan ölçeğin geçerlik ve güvenirlik sınamalarını yapmaktır. Özgün ölçek İngilizcedir, kuramsal olarak 5 faktörlü bir yapıdadır ve toplam 15 maddeden oluşmaktadır. Ancak hemen belirtmek gerekir ki, özgün ölçeği geliştiren yazarlar geçerlik sınamasında 4 faktörlü bir yapının daha iyi sonuç verdiğini rapor etmiştir. Çalışmanın başında VKÖ’ni geliştiren yazarlardan e-posta aracılığı ile ölçeği Türkçe’ye uyarlayabilmek için izin alınmıştır. Daha sonra VKÖ Türkçe’ye çevrilmiş, dil ve içerik bakımından iyileştirme yapıldıktan sonra Ankara’daki üç farklı üniversitenin BÖTE programlarında öğrenim gören 253 öğrenciye uygulanmıştır. Uygulama sürecinde öğretmen adaylarına öncelikle bilgisayar laboratuvarında gerçekleştirilen bir ilköğretim “Bilişim Teknolojileri” dersinden kesit sunan 12 dakika uzunluğunda video-durum izlettirilmiş, hemen sonrasında da ölçek uygulanmıştır. Gerçekleştirilen doğrulayıcı faktör analizi, Türkçe VKÖ’nin özgün ölçekte kuramsal olarak sınanan 5 faktörlü yapıyı doğruladığını göstermiştir. Türkçe VKÖ’nin alt faktörleri ve bütünü için Cronbach alfa iç-tutarlık katsayıları ise şöyledir: Faktör 1 (Dikkat) 0.57; Faktör 2 (Bir anlatı dünyasına girme) 0.73; Faktör 3 (Kimlik) 0.87; Faktör 4 (Empati) 0.78; Faktör 5 (Duygu) 0.69; ölçeğin bütünü 0.90. Sonuç olarak, Türkçe’ye uyarlanan VKÖ, okullarda öğrencilere izlettirilen video-durumların gerçekten izleyenleri ne derece içine çektiğini, dikkatlerini bu öğretim materyaline ne derece verdiklerini ve izledikleri videodaki temel karakterin yaşadıklarını ne düzeyde hissedip onunla ne kadar empati kurduklarını belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıdır. Üstelik bu ölçme aracı farklı farklı video-durumlar için kullanılabilecek niteliktedir.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2019, title={VİDEO KAPILMA ÖLÇEĞİNİN UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI}, volume={9}, number={1}, publisher={Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama}, author={Deniz DERYAKULU,Raziye SANCAR,Ömer Faruk URSAVAŞ}, year={2019}, pages={154–168} }
APA
KOPYALA
Deniz DERYAKULU,Raziye SANCAR,Ömer Faruk URSAVAŞ. (2019). VİDEO KAPILMA ÖLÇEĞİNİN UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI (Vol. 9, pp. 154–168). Vol. 9, pp. 154–168. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama.
MLA
KOPYALA
Deniz DERYAKULU,Raziye SANCAR,Ömer Faruk URSAVAŞ. VİDEO KAPILMA ÖLÇEĞİNİN UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. no. 1, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2019, pp. 154–68.