Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama
Yazarlar: Recep ÇAKIR, Mehmet KARA, Volkan KUKUL
Konular:Sosyal
DOI:10.17943/etku.499407
Anahtar Kelimeler:Öz Düzenleme,Etkileşim,Çevrimiçi Öğrenme,Geçerlik,Güvenirlik
Özet: Düzenleme (ÖD), uzaktan eğitim programlarının başarıya ulaşmasında öğrenci özerkliğinin bir boyutu olarak belirleyici rol oynamaktadır. Bu bağlamda, uzaktan eğitim çalışmalarında öz düzenlemenin ölçülmesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Türk dili ve kültürüne uygun üç tür etkileşimde çevrimiçi öz-düzenleme için bir ölçme aracının bulunmaması göz önüne alındığında, mevcut çalışma Çevrimiçi Düzenleme Anketini Türkçe'ye uyarlamayı amaçlamaktadır. Veriler, çevrimiçi programlara kayıtlı 307 lisans ve yüksek lisans öğrencisinden toplanmıştır. Ölçme aracı 30 maddeden ve üç faktörden oluşmaktadır; öğrenci ve öğretmen arasındaki etkileşimde ÖD, öğrenci ve öğrenci arasındaki etkileşimde ÖD ve öğrenci ile içerik arasındaki etkileşimde ÖD. Kapsam geçerliliği geliştirme çalışmasında sağlanan aracın dil eşdeğerliği, geri çeviri prosedürü ile sağlanmıştır. Yapı geçerliliğini test etmek için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. İç tutarlılık Cronbach Alpha katsayısının hesaplanmasıyla, madde tutarlılığı düzeltilmiş madde-toplam korelasyonlarının hesaplanmasıyla sağlanmıştır. Son olarak, madde ayırıcılığı bağımsız örneklem t-testi yapılarak test edilmiştir. Sonuçlar, üç tür etkileşimde Çevrimiçi Düzenleme Anketi'nin, Türk uzaktan eğitim ortamlarında kullanım için geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermiştir.