Sakarya University Journal of Computer and Information Sciences
Yazarlar: İbrahim OZ, Ü.cezmi YILMAZ
Konular:Bilgisayar Bilimleri, Disiplinler Arası Uygulamalar
DOI:10.35377/saucis.02.03.654206
Anahtar Kelimeler:Elektrik itkili uydu,Kimyasal itki,Tki sistemi,Uydu güç alt sistemi,Uydu maliyeti,Uydu yansıtıcısı
Özet: Elektrikli itki sistemleri son yıllarda haberleşme uydularında kullanılmakta ve gittikçe yaygınlaşmaktadır. Elektrikli itki veya hibrit itki sistemi kullanıldığında uydu yakıt mikatrında ciddi azalma olmaktadır. Klasik kimyasal itki sistemlerinde uydu fırlatma ağırlığının ortalama 2/3 ünün yakıt olduğu düşünüldüğünde, yakıt kütlesindeki bu büyük azalma uydu tasarımını ve tercihleri değiştirmektedir. Elektrikli itki sistemleri, klasik kimyasal itki sistemlerine göre uydu büyüklüğüne ve fırlatıcı performansına bağlı olarak 3-4 kat daha az, hibrit uydulara göre 1-2 kat daha az yakıta ihtiyaç duymaktadır. Bu kazanım uydu fırlatma ağırlığının azaltılmasında kullanıldığında fırlatma ağılığı elektrik itkili uydularda %40 azalmakta, hibrit itkili uydularda %15 azalmakta dolayısıyla fırlatma maliyeti %40 ve %15 oranında azalmaktadır. Yakıt kütlesinden elde edilen bu kazanım, uydu haberleşme kapasitesinin artırılmasında kullanıldığında elektrik itkili uydularda ortalama 30 yansıtıcı (transponder), hibrit itkili uydularda ise ortalama 10 yansıtıcı daha ilave edilmesinin mümkün olduğu görülmüştür. Kimyasal itkili uydularda bir kaç gün olan transfer yörüngesinden yer sabit yörüngeye çıkma süresi, elektrik itkili uydularda 4-8 ay zaman almakta bu esnada maruz kalınan radyasyon uyduya ilave yapranma getirmektedir. Bu süre içinde beklenen gelirlerden mahrum kalınmakta ve klasik uydu fırlatma sigortası kapsamında yeni düzenlemelere ihtiyaç duyulmaktadır. Elektrik itkili uyduların geliştirilmesi ile transponder başına maliyet ciddi olarak düşmektedir.