Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi
Yazarlar: Filiz ÖZER, Saltuk ÖZDEMİR
Konular:-
DOI:10.28948/ngumuh.239367
Anahtar Kelimeler:Mimarlık,Iç mimarlık,Popüler kültür,Sinema,Kimlik temsili
Özet: James Bond’un Soğuk Savaş’ınsıcak dönemlerinden birisinin yaşandığı 1962 yılından günümüze değin 23 adet film ve 6 farklı oyununun canlandırmış olduğu Bond kişiliği (persona: maske) ile adeta bir ‘dizi-film’ gibi, kendisini devamlı yenileyerek ‘güncel’ kalabilmeyi başarmış olduğu görünmektedir. Milletler üstü popüler kültürün önemli bir parçası olan Bond kimliğinin vazgeçilmez bir unsuru olarak, oyunculaşarak anlatıları dahi biçimlendirebildiği görünen sahne tasarımlarınınsa, 20. Yüzyıl’dan günümüze, mimarlık kitaplarının dışında da kalabilen popüler kültürdeki yaygın ve güncel eğilimleri saptayabilmek için her biri birer basın-yayın kazıbilim buluntusu olarak ele alınabilecek 23 adet olanak sunmakta olduğu görünmektedir. Bu çalışmada 19. Yüzyıl dedektif romanlarının yerini alan casus filmlerinin kendisinden sonra gelenlere bir ‘ilktür’ olan örneği Bond’un mekânlarından kurulu düzeni şahsında temsil eden M’inki, mimarlıkla kimlik ve gelecek algısı bağlamlarında ele alınmıştır.