Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi
Yazarlar: Emre ARABACI
Konular:Mühendislik, Makine
DOI:10.28948/ngumuh.517151
Anahtar Kelimeler:Hibrit elektrikli taşıt,Seri-paralel,Güç dağıtıcı
Özet: Hibrit elektrikli taşıtlarda elektrik motoru ve içten yanmalı motor (İYM) olmak üzere farklı karakteristiklere sahip iki farklı tahrik sistemi bulunmaktadır. Bu iki tahrik sistemi farklı taşıt karakteristiklerine uygun olarak seri, paralel veya seri paralel şekilde düzenlenebilmektedir. Günümüzde yaygın olarak hem seri hem de paralel tahrik sistemlerinin avantajlarınıuygun düzeyde birleştiren seri-paralel tahrik sistemi kullanılmaktadır. Seri paralel tahrik sisteminde elektrik motoru ve İYM’nin güç aktarım stratejisinin düzenlenmesi için güç dağıtıcı (power split) mekanizması kullanılmaktadır. Yapılan bu çalışmada belirli hız aralığında sabit tork elde edilebilen bir İYM’nin güç dağıtıcı mekanizmasına adapte edilmesiyle güç aktarım stratejisinin bu hız aralığına bağlı olarak incelenmesi hedeflenmiştir. Güç dağıtıcı mekanizmasında yörünge/güneş dişli oranı sabit tutulmuştur. Bununla birlikte taşıtın için farklı hız ve güç taleplerinde motojeneratörlerin motor/jeneratör durumları ile batarya sisteminin şarj/deşarj durumları İYM’nin farklı hızları için hesaplanmış ve tartışılmıştır. Sonuç olarak güç dağıtıcı mekanizması için sabit torkta İYM hızının etkileri ve İYM hızını etkileyen parametreler belirlenmiştir.