Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi
Yazarlar: Mehmet Direk, Fikret Yüksel
Konular:Mühendislik, Makine
DOI:10.28948/ngumuh.482282
Anahtar Kelimeler:R444a,R1234ze(E),Isıtma kapasitesi
Özet: Bu çalışmada deneysel bir otomobil klima sisteminde R134a’nın alternatifi olarak düşük GWP (Küresel ısınma potansiyeli) değerine sahip R444a soğutucu akışkanı test edilmiştir. İç ünite hava akımı hızlarının değişiminin sistem performansına olan etkisi araştırılmıştır. Hava akımı hızlarını dikkate alarak sistemin etkin performans değerlerinin çıkarılması sağlanmıştır. R444a’nın araç iklimlendirme sistemlerine uygunluğu R134a ile karşılaştırmalı olarak araştırılmıştır. R444a farklı soğutucu akışkanlardan oluşturulan bir karışımdır. R444a gibi farklı soğutucu akışkanlardan oluşan karışımlarda soğutucu akışkanların karışım içindeki yüzdelik payına bağlı olarak performans parametreleri değerlendirilir. Çalışmalarımızda R444a’nın performansı bu bağlamda değerlendirilmiştir. Çalışmaların sonucunda hava akış hızı 1,4 m/s’den 4,4 m/s’ye çıkartıldığında ITK değeri yaklaşık % 10 arttığı gözlenmiştir. R444a’dan elde edilen ısıtma kapasitesi değerleri R134a’ya göre % 10 – % 12 oranında daha düşük olarak bulunmuştur. Bu değerler otomobil klima sistemleri için kabul edilebilir olarak değerlendirilmektedir. Çevresel faktörler düşünüldüğünde GWP değerinin belirtilen standartların altında olması açısından R444a’nın R134a’ya alternatif olarak otomobil klima sistemlerinde kullanılabileceği görülmüştür.