Siyaset Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi

Siyaset Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi

Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumlarını ve Online Alışveriş Yapma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Türkiye – Slovenya Karşılaştırması

Yazarlar: Mehmet İsmail YAĞCI, Mohamad EL-HASSAN, Ümit DOĞRUL

Cilt 5 , Sayı 5 , 2017 , Sayfalar 111 - 124

Konular:-

DOI:10.25272/j.2147-7035.2017.5.5.10

Anahtar Kelimeler:Factors affecting online shopping,Online shopping,Purchase attitude,Purchase intention

Özet: Internet airline companies should give importance for the increasing number of online flight ticket by trying to understand the online factors that influence on consumers attitudes and intentions. The purpose of this study is to show the important factors that has impact on consumer’s attitudes and intentions toward online purchasing of airline tickets in Turkey and Slovenia. Factor analysis test has been used, in order to expose the online factors that influence consumer attitude and intention. Then multiple linear regression analysis to test the research hypotheses. Findings of this study show that, enjoyment of shopping, and security and trust, are two common online factors, which have an influence on the attitudes of both Slovenian and Turkish. Privacy and saving time factors have neither an impact on the attitudes of Turkish online consumers nor an impact on the attitudes of Slovenian online consumers. On the other hand, security and trust, ease of use, are two common online factors, which have an influence on the intentions of Slovenian and Turkish. Whereas, results prove that no impact of the privacy of the website on both Turkish and Slovenian consumer’s intentions. While, saving time factor has an impact on the intentions of Slovenian, but it has not impact on Turkish intentions.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2017, title={Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumlarını ve Online Alışveriş Yapma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Türkiye – Slovenya Karşılaştırması}, volume={5}, number={111–124}, publisher={Siyaset Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi}, author={Mehmet İsmail YAĞCI,Mohamad EL-HASSAN,Ümit DOĞRUL}, year={2017} }
APA
KOPYALA
Mehmet İsmail YAĞCI,Mohamad EL-HASSAN,Ümit DOĞRUL. (2017). Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumlarını ve Online Alışveriş Yapma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Türkiye – Slovenya Karşılaştırması (Vol. 5). Vol. 5. Siyaset Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi.
MLA
KOPYALA
Mehmet İsmail YAĞCI,Mohamad EL-HASSAN,Ümit DOĞRUL. Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumlarını ve Online Alışveriş Yapma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Türkiye – Slovenya Karşılaştırması. no. 111–124, Siyaset Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2017.