Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi
Yazarlar: Zeynep AYDOĞDU, Yusuf AYDOĞDU, Adem ASMAZ
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Kelime öğretimi,Suriyeli öğrenci,Öğretmen,Türkçe
Özet: İnsanlar, iletişim kurmaya zorunlu sosyal varlıklardır. Dil iletişimin anahtarıdır. İletişimi sağlıklı bireyler dili iyi kullananlardır. Dile hakim olmak o dilin yapısını özümsemekten geçer. İyi bir iletişim için, kullandığımız dili oluşturan kelimeler o dilin yapı taşıdır. Kelime,ister ana dilinde olsun ister ikinci dilde, kişinin o dilde sahip olduğu varlığı göstermektedir. İnsan ancak bildiği kelimeler çerçevesinde düşünüp konuşabilir. Bu nedenle hem ana dili hem de ikinci dil öğretiminde kelime, üzerinde titizlikle durulması gereken bir husustur. Yaklaşık sekiz yıldır ülkemizde yaşamakta olan Suriyeli mültecilerin %29,5’i 5-17 yaş arası çocuklardan oluşmaktadır. Öğrenim yaşına gelen Suriyeli çocuklar MEB tarafından Türk eğitim sistemine dâhil edilmektedir. Bu çalışma, İstanbul Avrupa yakası, Bahçelievler ilçesinde ortaokul düzeyinde eğitim alan Suriyeli öğrencilerin derslerine giren 23 Türkçe öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Geliştirilen anket ile 13 başlıkta öğretmenlerin kelime öğretirken kullandıkları yöntemler tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmanın neticesinde öğretmenlerin büyük bölümünün; kelime öğretimi için ayrı bir zaman ayırmadığı, bir önceki derste öğrenilen kelimeleri derste tekrar etmedikleri, bulmacalardan yararlanmadığı ve güdüleyici ödüllere başvurmadığı görülürken diğer maddelerde öğretmenlerin büyük bölümünün kelime öğretimine yönelik metin seçtiği, ders esnasında bilinmeyen kelimeleri anında açıkladığı, ders sonunda o gün öğrenilen kelimelerin tekrar edildiği, kelime öğretimini tematik olarak yaptığı tespit edilmiştir.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.