Journal of Current Research on Educational Studies
Yazarlar: Cumhur TÜRK Hüseyin KALKAN
Konular:
Anahtar Kelimeler:Astronomi eğitimi,Hands-on öğretim,Model,Modelleme
Özet: Bu çalışmada Fen Bilimleri öğretim programında yer alan “Güneş Sistemi ve Ötesi” Ünitesi içerisindeki astronomi kavramlarının modeller yardımıyla öğretilmesinin, öğrencilerin astronomi başarılarına ve astronomiye yönelik tutumlarına etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Bu doğrultuda altı farklı “hands-on” model geliştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini Samsun ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarından birinde öğrenim gören toplam 80 ortaokul 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma gerçek deneme modellerinden yarı-deneysel yapıda olup, ön test–son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Çalışmanın verileri Astronomi Başarı Testi ve Astronomi Tutum Testi kullanılarak elde edilmiştir. Veriler uygulamalar öncesi, uygulamalar sonrası ve uygulamalardan uzun süre sonra (kalıcılık) olmak üzere üç kere toplanmıştır. Veri analizinde tekrarlı ölçümler için karışık desenli ANOVA tekniği kullanılmıştır. Analizler sonucunda astronomi kavramlarının öğretiminde “hands-on” modellerle yapılan öğretimin etkili bir yol olduğu tespit edilmiştir. Mevcut Fen Bilimleri öğretim programının astronomi kavramlarının öğretiminde kısıtlı bir etkiye sahip olduğu, ayrıca gerçekleşen kısıtlı öğrenmelerin ise kalıcı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. “Hands-on” modellerle yapılan öğretimin birçok alternatif kavramın giderilmesinde etkili olduğu görülürken, mevcut Fen Bilimleri öğretim programının etkili olmadığı tespit edilmiştir. Bu sonuçlardan yola çıkarak astronomi eğitiminde “hands-on” modellerin kullanımının ve üretiminin yaygınlaştırılması önerilmiştir. Ayrıca öğrencilerde bulunan alternatif kavramların giderilmesinde somutlaştırmayı sağlayan yöntemlerin kullanılması önerilmiştir.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.