Türkiye Kimya Derneği Dergisi, Kısım C: Kimya Eğitimi
Yazarlar: Gülşah KARAKIRIK, Filiz KABAPINAR
Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Anahtar Kelimeler:Atom çapı,Yapılandırmacılık,Kimya,Kavram karikatürleri,Öğretim,Periyodik Tablo
Özet: Atom ve iyon çapı kavramları periyodik özellikler arasında yer alan ancak diğer periyodik özelliklere temel teşkil eden kavramlardır. Nitekim öğrenciler ametalik ve metalik özellik, iyonlaşma enerjisi ve elektron ilgisi kavramlarını bu kavramlar üzerine inşa etmektedir. Bu denli önemli bir yere sahip olan atom ve iyon yarıçapı kavramlarının kavram karikatürleriyle öğretimi öğrencilerde öğretim öncesi kavram yanılgılarını giderebilir ve kavramsal anlamayı gerçekleştirebilir. Bu düşünceden hareket ile bu çalışmada atom ve iyon yarıçapı konusunun kavram karikatürleriyle öğretimi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda kavram karikatürleri temelindeki öğretim 9. Sınıf öğrencilerine uygulanmış ve etkililiği geleneksel öğretiminki ile karşılaştırılmıştır. Dolayısıyla araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden kontrol gruplu ön test-son test yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama araçları mantıksal düşünme yeteneği testi, bilimsel süreç becerileri testi ve atom çapı kavramsal anketidir. Çalışma gruplarının eşdeğer kabul edilebileceği veri toplama araçlarıyla belirlendikten sonra rastgele atanan deney grubuna kavram karikatürü temelindeki öğretim uygulanmıştır. Öğretim sonrası anketlerin nicel analizleri her iki öğretiminde başarılı olduğunu ancak kavram karikatürü temelindeki öğretimin geleneksel öğretimden daha başarılı olduğunu ortaya koymuştur. Araştırma bulguları kavram karikatürleri temelindeki öğretimin öğrencilerin büyük çoğunluğunun öğretim öncesi mevcut kavram yanılgılarını giderdiğini de göstermiştir. Öte yandan geleneksel öğretimin gerçekleştiği kontrol grubu öğrencilerinin kavram yanılgılarının öğretim sonrasında da varlığını sürdürdüğü belirlenmiştir.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.