Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi
Yazarlar: Hakan Akdeniz, Deniz Demirci, Gülşah Sekban, Yunus Yurtsever
Konular:Spor Bilimleri
Anahtar Kelimeler:Öfke düzeyleri,Öğrenci,Eğitim,Spor
Özet: Bu çalışma farklı bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin öfke düzeylerini farklı değişkenler açısından incelemek amacıyla yapılmıştır.. Çalışmanın evrenini Kocaeli ilinde öğrenim gören üniversite öğrencileri, örneklem grubu ise Spor Bilimleri Fakültesi ve Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 151(%50,3) erkek ve 149 (%49,7) bayan toplam 300 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma grubunu oluşturan öğrenciler tesadüfî yöntemle tespit edilmiştir. Öğrencilere, içe yönelik öfke, dışa yönelik öfke, öfke kontrol ve sürekli öfke olmak üzere 4 alt ölçekten ve 34 maddeden oluşan geçerlilik ve güvenilirliği sağlanan Özer (1994) Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarz Ölçeği” ve kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21 paket programında analiz edilmiş, demografik özellikleri belirlemede frekans dağılımı, iki bağımsız değişken arasındaki ilişkiyi incelemek için T testi, ikiden fazla değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek için Anova Varyans analiz testleri kullanılmıştır. İstatistiksel açıdan p<0,05 anlamlılık düzeyi olarak alınmıştır. Verilere göre Gruplar arası Cinsiyete ve Bölüme göre Öfke İçe Vurumu ve Öfke Dışa Vurumu arasında (p=0,003, p=0,001)anlamlı farklılık bulunurken, Grup içi cinsiyet değişkenine göre Eğitim Fakültesi öğrencileri arasında Öfke İçe Vurumu ve Öfke Dışa Vurumu arasında anlamlı farklılık bulunmuştur.(p=0,001, p=0,000) .Aile içi şiddete göre Sürekli Öfke ( p=0,005) ve Öfke Dışa Vurumu (p=0,011) arasında anlamlı fark bulunur iken Öfke İçe Vurumu (p=0,102) ve Öfke Kontrol (p=0,173) arasında anlamlılık bulunmamış tır. Her iki grup için Yaşa göre Sürekli Öfke (18-21 yaş - 22-24 yaş, p=0,46) , Öfke İçe Vurum ( 18-21 yaş - 22-24 yaş, 22-24 yaş - 25 ve üstü p=0,002) ve Öfke Dışa Vurum (18-21 yaş – 22-24 yaş, p=0,026) arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Anne ve Baba eğitim durumuna göre Öfke İçe Vurumu (p=0,000, p=0,001),ve Öfke Dışa Vurumun da( p=0,008 p=0,002) anlamlı farklılık bulunur iken sürekli öfke toplam puanları arasında babalarda anlamlı farklılık bulunmuştur.(p=0,035)Aile Durumuna göre Sürekli Öfke (, p=0,000 Birlikte yaşıyor – Boşanmış p=0,003, Anne vefat – Baba vefat, , p=0,022), Öfke İçe Vurumu (Anne vefat, Birlikte Yaşıyor p=0,000, Birlikte yaşıyor – Boşanmış p=0,000) ve Öfke Dışa Vurumu(Anne vefat, Birlikte Yaşıyor p=0,000, Birlikte yaşıyor – Boşanmış p=0,000, Anne vefat – Baba vefat, , p=0,000 ) arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Sonuç olarak, araştırmaya katılan spor yapan ve yapmayan öğrencilerin öfke kontrol düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda, sporun üniversite öğrencilerinin öfke kontrol düzeylerini olumlu yönde etkilediği söylenebilir.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.