Yeni Medya
Yazarlar: ["Taylan MARAL"]
Konular:-
DOI:10.55609/yenimedya.1264458
Anahtar Kelimeler:Gazetecilik,Haber,Oyunlaştırma,Medya,Eğlence
Özet: Basının görevleri olarak sıralanabilecek maddeler belirlendiğinde, bilgilendirme görevi ilk sırada olmasına rağmen eğitim ve öğretim işlevi de önemli derecede etkilidir. Basın kavramı zaman içerisinde özellikle teknolojinin gelişimiyle “medya” olarak evrilmiş ve bilgi verme ile eğitim özelliklerine “eğlendirme” işlevi de eklenmiştir. Eğlendirme işlevi özellikle internet sonrası teknolojik gelişmeler, akıllı cihazlar ve mobil telefonlar aracılığıyla her bireye kadar ulaşabilmiştir. İnsanlar cep telefonu uygulamaları ile birlikte habere ulaşmak bir yana, haberi seçerek ulaşmaya, farklı mecralar arasından belirlemeye kadar çeşitlendirmiştir. Öte yandan insanın içindeki oyun oynama isteği ve dürtüsü hangi yaş aralığında olursa olsun hiç eksilmemiş olduğundan, vakit geçirmek, bilgi edinmek ya da kazanmak gibi hangi nedenle olursa olsun bu isteğini tatmin etmeye çalışmıştır. Bu yüzdendir ki oyun sektörü giderek gelişmiş, bütçesi milyar dolarlarla ifade edilir hale gelmiştir. Hayatın her alanında oyun uygulamalarının kullanılması “oyunlaştırma” kavramını doğurmuş, bu kavramın geliştirilmesiyle birlikte eğitimden iş yaşantısına kadar birçok alanda uygulanmaya başlamıştır. Gelinen son noktada ise oyunlaştırma kavramı gazetecilik alanında da uygulanmaya başlanmış ve sunulan haber içerikleri veya özel haber dosyaları artık oyunlaştırılarak sunulmaya başlanmıştır. Çalışma kapsamında oyunlaştırmanın süreçleri ve gazetecilik açısından haberin oyunlaştırılmasına ilişkin çalışmalar kaynak tarama yöntemiyle incelenmiştir. Bu bağlamda haberin oyunlaştırılmasını ilk kullanan dünyanın önde gelen gazetelerinden The New York Times ve The Guardian’dan örnekler seçilmiştir.