Turkish Journal of Special Education Research and Practice
Yazarlar: ["Kübra AKBAYRAK", "Mert BİLGİN", "Mehmet Akif CİHAN"]
Konular:-
DOI:10.37233/TRSPED.2023.0136
Anahtar Kelimeler:Genişletilmiş Çekirdek Müfredat,Öz yeterlilik,Görme yetersizliği
Özet: Bu araştırmanın amacı görme yetersizliği olan lise öğrencilerinin Genişletilmiş Çekirdek Müfredat (GÇM) alanlarındaki öz yeterlilik düzeylerini belirlemektir. Görme yetersizliği olan lise öğrencilerinin GÇM’nin dokuz beceri alanında öz yeterliklerini nasıl algıladıklarını incelemek için ABD’nin Iowa Eyaleti Eğitim Bakanlığı tarafından geliştirilen GÇM tarama aracı 5’li Likert ölçeğine uyarlanmıştır (1=hiç katılmıyorum, …, 5= tamamen katılıyorum). Türkiye genelinde görme yetersizliği olan 118 lise öğrencisi (15 ile 19 yaş arası) çalışmaya katılmıştır. Çalışmanın verileri nicel veri çözümleme tekniklerinden betimleyici analiz ve parametrik olmayan yöntemlerle analiz edilmiştir. Betimsel istatistik katılımcıların GÇM’nin dokuz beceri alanında kendi yeterliliklerini nasıl algıladıklarını belirlemek için kullanılırken, bağımsız gruplar içindeki öz yeterlilik düzeylerinin sıra ortalamaları arasındaki farkları karşılaştırmak için Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Katılımcıların cinsiyetleri, sınıf düzeyleri ve sosyo-ekonomik düzeyleri ile GÇM’nin üç alanındaki öz yeterlilik düzeyleri (bağımsız yaşam, kariyer eğitimi, bağımsız hareket ve boş zaman etkinlikleri) arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p < .05). Çalışmanın bulguları bazı demografik özelliklerin görme yetersizliği olan öğrencilerin GÇM alanındaki öz yeterliliğini etkileyebileceğini ortaya çıkarmıştır. Türkiye’de görme yetersizliği olan öğrencilerin GÇM becerileri ile ilgili alanda yapılan ilk çalışmalardan biri olan bu araştırmada kullanılan tarama aracını öğretmenler/eğitimciler görme yetersizliği olan öğrencilerin GÇM ile ilgili yeterliliklerini belirlerken kullanabilirler.