Uluslararası Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli Dergisi
Yazarlar: ["Dilara ŞENTÜRK"]
Konular:-
DOI:10.33464/mediaj.1255164
Anahtar Kelimeler:Metinlerarasılık,Karnavalesk,Jean-Paul Sartre,Roland Barthes,Fotoğraf.
Özet: Amaç: Metinlerin kendi içlerinde ve fotoğrafla olan bağlamları, imgeleri sembolik olarak okumaya ve kendilerinden önceki sanat yapıtlarını düşünmeye sevk eder. Çalışmanın amacı, dilin yazıya yansıması, kavramsal düşüncenin somut nesneler ile algılamları birleştirdiği bir ortam olarak, metinlerin ve fotoğraf yapıtlarının arasındaki köprüyü ortaya koymaktır. Bu çalışmanın amacı, fotoğrafın edebi yapıtlarla deşifre edilmesi ve dolayısıyla metinler ile görüntüler arasındaki ilişkiyi disiplinlerarası bir şekilde tasarımlayarak kurulan etkileşimi betimlemek ve analiz etmek üzerine şekillenmiştir. Soru: Kavramların birbirine bağlandığı fotoğraf yapıtlarının, mitolojiye, öykülere ve masallara sırtını dayayan yapısı ile yazınsal evrenin ilişkisi nedir? Birbirine bağıl ancak bağımsız köksaplar açısından metin ve fotoğraflar ilişkilendirilebilir mi? Yazınlardan atıfta bulunulan ve yansıması doğrudan yapılan ya da dönüştürülen fotoğraf yapıtları nasıl okunabilir? Gösterge ve imgelerle, yazınsal evrendeki alıntıları yansılayan fotoğraf yapıtları, metinler arası olarak nasıl ele alınabilir? Yöntem: Çalışma, nitel bir araştırma olarak ele alınmış, Jean-Paul Sartre’ın Bulantı ve Sözcükler eserlerinin fotoğrafla ilişkisi üzerinden mitoloji, habercilik, masal ve öykü yapıtlarının ilintilerinden bahsederek, sanat temelli araştırma ve betimleyici yöntemle oluşturulmuştur. Örneklem: Çalışmada yer alan fotoğraf yapıtları ve edebiyat eserleri, amaçlı örneklem temelinde ele alınmıştır. Sonuç: Farklı göstergeler ve dönüştürülmüş imgeler içeren bu yapıtlar, izleyici ve okuyucu için bir deşifre alanı yaratır. Mitoloji, masal ve öykülerin estetik ya da enformasyon içeren fotoğraflara yansıması, alanların düğümünü ortaya koyarak, disiplinlerarası ve metinlerarası bir dâhiliyet oluşturur.