Turkuaz Uluslararası Türk Dünyası Bilimsel Araştırmalar Dergisi
Yazarlar: ["Petek ERSOY İNCİ"]
Konular:-
DOI:10.54970/turkuaz.1299856
Anahtar Kelimeler:Gelenek,Geleneğin dönüşümü,Kültür ekonomisi,Çuha dokuma
Özet: 2010-2019 yılları arasında Türkiye’nin ilk sigorta şirketi olan Anadolu Sigorta, bir sosyal sorumluluk projesi hazırlamıştır. Geleneksel el sanatlarını yeniden canlandırmayı hedefleyen bu projenin adı Bir Usta Bin Usta’dır. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın tescilli ustaları tarafından İl Kültür ve Turizm Müdürlükleri aracılığıyla yapılan duyurulara başvuran kişilerden seçilen kursiyerler, önceden belirlenen kurs mekânlarında modüler eğitim yoluyla iki-üç ay ders almışlar, ders aldıkları dönemde kurs sonrası yapılması zorunlu kılınan sergiye ürün hazırlamış, sergi açılışında da hem ustaya hem de kursiyerlere katılım sertifikalarını vermişlerdir. Bir Usta Bin Usta projesi kapsamında her yıl beş geleneksel el sanatı çalışılmıştır. On senede toplamda elli geleneksel el sanatçısına destek olan bu projenin son yılı olan 2019’da Amasya’nın Yassıçal köyüne özgü bir dokuma türü olan çuha dokuma kursu verilmiştir. Bu yazıda öncelikle çuha dokuma hakkında bilgi verilmiş, ardından kamu yararı için oluşturulan bir sosyal sorumluluk projesi olan Bir Usta Bin Usta’dan bahsedilerek geleneğin dönüşümünde yarattığı katkı açıklanmıştır. Son bölümde ise çuha dokumanın özel bir televizyon kanalında moda sektöründe yaratabilecek potansiyelinin olduğundan hareketle kültür ekonomisine nasıl katkılarının olabileceği konusunda bilgiler verilmiştir.