Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi
Yazarlar: ["Yasemin COŞKUN"]
Konular:-
DOI:10.53047/josse.1184578
Anahtar Kelimeler:Mustafa Kemal Atatürk,Barış,Savaş,T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi,Betimsel analiz
Özet: Bu çalışmada, 8. sınıf öğrencilerinin T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programı kapsamında yer alan barış değerine ve savaş kavramına yönelik algılarında ‘‘Yurtta Sulh Cihanda Sulh’’ özdeyişi ile ilgili farkındalıklarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmanın genel amacına ulaşmak için temel nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı, uzman görüşü alınarak hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formudur. Çalışmaya gönüllülük esasına dayalı ortaokul 8. sınıfta öğrenim gören 19 öğrenci katılım göstermiştir. Öğrenci görüşme formlarından elde edilen veriler, betimsel analize tabi tutulmuştur. Veriler ortak temalarda birleştirilmiş ve tablolar halinde sunulmuştur. Temaların sayısallaştırılması ile frekans dağılımları ortaya çıkarılmış ve sonrasında örneklerle desteklenen yorumlamalara gidilmiştir. Ortaya çıkan sonuçlarda, ‘‘Yurtta Sulh Cihanda Sulh’’ ilkesi bağlamında öğrencilerin barış kavramı ile daha çok yurt içerisindeki barışa vurgu yaptıkları, dünyada barış ile ilgili ülkemizin dış politikada barışa yönelik çalışmalarını ilişkilendirmişlerdir. Savaş ve barış kavramlarının ne tür etkiler yarattığı, ülkemizin iç ve dış politikasındaki gelişmeleri özdeyiş ile nasıl ilişkilendirdikleri ve günümüzde halen devam eden Rusya-Ukrayna savaşını öğrencilerin yakından takip ettiğini ve yaşanan savaşlara karşı çözüm önerileri geliştirdiklerini gösteren bulgulara ulaşılmıştır. Tarih boyunca değerini koruyan hatta son yıllarda daha da önem kazanan barış kavramı ile ilgili alan yazında çok az çalışmaya rastlanmıştır. Dolayısıyla bu çalışmanın mevcut boşluğa katkı sağlaması beklenmektedir.