Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi

Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi

12. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler ile Karşılaştırılması

Yazarlar: ["Mehmet SERTKAHYA"]

Cilt - , Sayı Cilt: 6 Sayı: 1 , 2023 , Sayfalar -

Konular:-

DOI:10.53047/josse.1213365

Anahtar Kelimeler:Akıcılık,Esneklik,Yaratıcılık,Bilimsel yaratıcılık ölçeği,Bilimsel düşünme becerileri

Özet: Eğitimde öğrencilere kazandırılması gereken önemli beceri alanlarından biri de yaratıcı düşünme becerisidir. Bu bağlamda yaratıcılığı ölçmek için farklı araştırmacılar tarafından çeşitli ölçekler geliştirilmiştir. Hu ve Adey de 2002 yılında bilimsel yaratıcılığı ölçmek için 7 Maddelik bir ölçek geliştirmiştir. Modelde bilimsel yaratıcılık ürün, süreç ve özellik olmak üzere üç boyuttan oluşmaktadır. Bu geliştirilen ölçek Pekmez, Aktamış (2009) ve Çeliker, Balım(2012) tarafından Türkçeye uyarlanmış geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Çeliker ve Balım (2012) tarafından Cronbach alfa ölçüm güvenirlik katsayısı 0.86 bulunmuştur. Bu araştırmanın amacı Hu ve Adey (2002) tarafından geliştirilen bilimsel yaratıcılık ölçeğini kullanılarak öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarının çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın örneklemini İzmir ilinde bulunan liselerin on ikinci sınıfında öğrenim gören 249 öğrenci oluşturmaktadır. Elde edilen puanlar cinsiyet, anne ve baba eğitim durumu, sınav puanı ve sınavdaki yüzdelik dilimi gibi değişkenler kullanılarak karşılaştırılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet değişkeninin yaratıcılık üzerinde anlamlı bir etkisi yoktur. Ayrıca anne ve babanın orta öğretim, lisans ve yüksek öğrenim düzeyi yükseldikçe özgünlük puan ortalamaları da yükselmektedir. Daha sonra sınav puan aralığı arttıkça özgünlük puan ortalaması da artmaktadır. %5 dilimindeki öğrencilerin özgünlük puan ortalamaları yüksektir. Bu çalışmanın sonuçları, en çok 5. maddenin cinsiyet, anne eğitim düzeyi ve ortalama sınav puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiğini göstermektedir.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
APA
KOPYALA
MLA
KOPYALA