Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi
Yazarlar: ["Emine KÖSEOĞLU", "Rüveyda Sena YÜCEL"]
Konular:-
DOI:10.53047/josse.1283844
Anahtar Kelimeler:Sinemada mimarlık,Mekânsal algı,Sinemada ölçek,Mimari ölçek,Ratatouille
Özet: Sinemada kullanılan mekân mimarlık disiplini bağlamında incelendiğinde ve uygun tekniklerle kurgulandığında seyircide farklı algılar uyandırabilmektedir. Bu algısal mimari kaygıyla oluşturulan filmler, filmde yaratılan mekanlarla filmin konusunu ve işleyişini zenginleştirir ve destekler. Mimari mekân, filmdeki gerekli algıların izleyiciye aktarılması için uygun ortamın oluşturulması açısından ele alınması ve incelenmesi gereken bir konudur. Aynı zamanda ölçek, mekânda ayırt edilebilirlik ve anlaşılırlığın sağlanması açısından önemli bir mimari parametredir. Ölçek olarak birbirine zıt olan nesneler bir araya gelerek ayırt edilir ve fark edilir. Filmlerde bu yöntemin kullanılması ile vurgulanmak istenen mesaj izleyiciye daha kolay aktarılabilir. Fare ve ölçek olarak ondan farklı nesneleri bir araya getiren Ratatouille filminde alışılagelmiş insan boyutundan farklı boyutlara sahip bir canlı üzerinden mekânı farklı bir bakış açısıyla okumak amaçlanmaktadır. Film, bu özelliği nedeniyle incelenmeye değer bulunmuştur. Bu çalışmada araştırma deseni olarak durum çalışması seçilmiştir. İncelenecek sahneler amaçlı örnekleme tekniği kullanılarak seçilmiştir. Sahneler ölçek kavramına göre okunurken tematik analizden yararlanılmıştır. Sonuç olarak karakter-insan ölçeği, karakter-nesne ölçeği, karakter-mekân ölçeği, karakter-kent ölçeği olmak üzere dört ana tema belirlenmiştir.