Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi
Yazarlar: ["Rasim ÖZDEMİR", "Ahmet KAYA"]
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Okul Kültürü,Sınıf Öğretmeni,Okul Yöneticisi,Metafor,Metaforik Algı
Özet: Bu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet ilkokullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin ve yöneticilerin okul kültürüne yönelik metaforik algılarını belirlemek amacıyla metafor analizi yöntemi ile ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim (fenomenoloji) deseni temelinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışmaya 2021-2022 eğitim öğretim yılında Kahramanmaraş İlinin Pazarcık İlçesinde ilkokullarda görev yapan 13 sınıf öğretmeni ve 7 yönetici katılmıştır. Sınıf öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin okul kültürüne yönelik algılarını ortaya çıkarmak için katılımcılardan “Okul kültürü ……… gibidir. Çünkü ……. ”sorusunun yer aldığı açık uçlu yazılı anket formunu tamamlamaları istenmiştir. Toplanan veriler içerik analizi ile analiz edilerek çözümlenmiş ve anlamlandırılmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde ulaşılan metaforlar 6 kategoriye ayrılmıştır. Bu kategoriler şunlardır besleyici olan, doğayı çağrıştıran, topluluk ifade eden, işlevsel olan, eşya ve bağlayıcı olandır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinden elde edilen metaforlar incelendiği zaman öğretmenlerin en çok yoğunlaştıkları metaforların Besleyici Olan, Topluluk İfade Eden ve İşlevsel Olan kategorilerinin altında toplandığı görülmüştür. Yöneticilerden elde edilen metaforlar, bütüncül bir gözle irdelendiği zaman, yöneticilerin geliştirmiş olduğu metaforların, Doğayı Çağrıştıran kategorisi altında yoğunlaştığı görülmüştür. Hem okul yöneticilerinden hem de sınıf öğretmenlerinden elde edilen metaforlara bütüncül bir gözle bakıldığı zaman, okul kültürü hakkında geliştirilen metaforların genel anlamda olumlu ve onure edici nitelikte olduğu görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Okul Kültürü, Sınıf Öğretmeni, Okul Yöneticisi, Metafor, Metaforik Algı