İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi
Yazarlar: ["Ece TOSUN"]
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Çocukluk,Kidfluencer,Minyatür yetişkin,Sosyal medya,Toplumsal cinsiyet
Özet: Yeni iletişim teknolojilerinin gelişimi beraberinde birçok avantajı getirirken özellikle çocukların sosyal paylaşım platformlarında geçirdikleri zamanın artması olası tehlikeleri de beraberinde getirmiştir. Bu tehlikelerden biri sosyal paylaşım platformlarında çocuklar tarafından sunulan ve yine çocuklara yönelik hazırlanan videolarda ataerkil düşüncenin yeniden üretildiği toplumsal cinsiyet rollerinin yer alması, bir diğeri ise bu platformlarda çocukların çocuk gibi görünmemesi ve erken yaşta minyatür birer yetişkine dönüşmesidir. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı, sosyal paylaşım platformlarında çocukların maruz kaldığı toplumsal cinsiyet rollerinin ortaya çıkarılması ve bu çocukların minyatür yetişkin kavramı bağlamında incelenmesidir. Bu bağlamda YouTube’da yer alan 14 Kidfluencerın Ocak-Aralık 2021 tarihleri arasında paylaştıkları 168 videoya nicel ve nitel içerik analizi uygulanmıştır. Nicel içerik analizinde toplumsal cinsiyet içerikli unsurların sayısal verilerine ulaşılırken, nitel içerik analizinde görseller üzerinden bu unsurların yorumlanmasına yer verilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, Kidfluencer videolarında toplumsal cinsiyet kalıp yargılarına yer verildiği görülmüş, araştırma kapsamında incelenen Kidfluencer videolarında çocukların çocuk değil birer yetişkin gibi gösterilerek, minyatür birer yetişkin olarak yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır.