Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi
Yazarlar: ["Hülya GÜLAY OGELMAN", "Betül SARI", "Dervişe AMCA TOKLU", "Leyla FETİHİ"]
Konular:-
DOI:10.52974/jena.1206647
Anahtar Kelimeler:Öğretmen adayları,Meslek tercihi,Gelecekten beklentiler,Okul öncesi,Teacher candidates,Career choice,Expectations for the future,Preschool
Özet: Araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının mesleği tercih nedenlerinin gelecekten beklenti düzeyleri üzerindeki yordayıcı rolünün incelenmesidir. Çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin Okul Öncesi Öğretmenliği Programına kayıtlı olan 215 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcıların %77’si (n=165) kadın, %23’ü (n=50) erkektir. Araştırmada, Öğretmenlik Tercih Nedenleri Derecelendirme Ölçeği [ÖTNED] ve Geleceğe Yönelik Beklentiler Ölçeği [GYÖB] kullanılmıştır. Verilerin analizleri Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, Basit Doğrusal Regresyon Analizi ve Çoklu Doğrusal Regresyon analizi teknikleriyle gerçekleştirilmiştir. Bulgular okul öncesi öğretmen adaylarının meslek tercihinde etkili olan özgeci ve içsel nedenler ile gelecekten beklenti düzeyi arasında olumlu, dışsal nedenler ile gelecekten beklenti düzeyi arasında olumsuz yönde ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Meslek tercihinde etkili olan özgeci, içsel ve dışsal nedenlerin ayrı ayrı ve bir arada öğretmen adaylarının gelecekten beklenti düzeylerindeki değişimi açıkladığı belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının mesleği isteyerek tercih etme ve bölüme isteyerek devam etme düzeylerinin gelecekten beklentiyle ilişkili olduğu, iki değişkenin ayrı ayrı ve birlikte gelecekten beklenti düzeyini anlamlı şekilde yordadığı görülmektedir. Mesleği tercih nedenleri, mesleği isteyerek tercih etme ve bölüme isteyerek devam etme değişkenlerinin bir arada gelecekten beklenti düzeyindeki değişimi açıklayabildiği belirlenmiştir. Üniversite tercihleri sırasında tüm mesleklerde olduğu gibi öğretmenliğin de bilinçli ve idealist bir bakış açısı ile tercih edilmesi, kısa vadede öğretmen adaylarının eğitim sürecindeki motivasyonunu olumlu yönde destekleyebilecek, uzun vadede çocuk-öğretmen-anne-baba iletişimini destekleyebilecek ve eğitimin kalitesini arttırabilecektir.