Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: ["Aliye GÖÇMEN", "Hasan KAYA"]
Konular:-
DOI:10.53506/egitim.1218044
Anahtar Kelimeler:Fen Bilgisi Öğretmen Adayları,Nanoteknoloji,Nitel araştırma
Özet: Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının nanoteknolojiye yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) ve amaçlı örnekleme türlerinden ölçüt örnekleme tercih edilmiştir. Bu nedenle interdisipliner bir özelliğe sahip olan nanoteknolojiye ilişkin her sınıf düzeyinde bir kız ve bir erkek olmak üzere toplam sekiz fen bilimleri öğretmen adayı ile görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerde, araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Katılımcıların görüşlerinin içerik analizi sonucunda üç tema (bilişsel boyut, davranışsal boyut ve duygusal boyut) oluşturulmuştur. Görüşlerden elde edilen sonuçlara göre öğretmen adaylarının nanoteknoloji kavramını daha önce okul hayatında ve yeni teknolojik gelişmeler ile ilgili haberlerde duyduklarını belirterek bu alanda farkındalıklarının olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcıların çoğunluğu nanoteknoloji kavramını nano boyutlarda çalışan bir teknoloji olduğunu ifade ederken nano boyut kavramını tanımlamada zorlandıkları tespit edilmiştir. Nano boyut kavramının birinci ve ikinci sınıf öğretmen adaylarına karmaşık geldiği, üçüncü ve dördüncü sınıf öğretmen adayları ise daha önce duyduğu nanoteknolojik ürünlere dair örnekler vermişlerdir. Katılımcıların çoğunluğu nanoteknolojik ürünlerin daha çok bilgisayar, tekstil ve tıp alanında hayatımızda kolaylık sağladığı, çevre kirliliğini azaltacağı ve olumsuz herhangi bir etkisinin olmayacağı düşüncesinde oldukları tespit edilmiştir.