Yenisey Uluslararası Dil, Edebiyat ve Eğitim Dergisi
Yazarlar: ["Yasemin ALCAN", "Yasemin ALCAN"]
Konular:-
DOI:10.29228/yenisey.70404
Anahtar Kelimeler:Türkçe Öğretimi,Türkçe Ders Kitapları,Dil Bilgisi,Sözcük Türleri,Etkinlik Değerlendirme.
Özet:
Bu araştırma, 6. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki sözcük türleri konusu etkinliklerinin temalara, konu alt başlıklarına ve bilişsel basamaklara dağılımları açısından incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Araştırmada, Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı (2018), Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı (2019) ve Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 6. Sınıf Türkçe Ata Yayıncılık Ders Kitabı (2019) olmak üzere üç farklı kitap, belirlenen ölçütler çerçevesinde, taşıdıkları benzerlik ve farklılıklar bakımından karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir araştırma olarak desenlenmiştir. Araştırmada ulaşılan verilerin analiz edilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. İçerik analizi tekniğine uygun şekilde elde edilen veriler üzerinde yüzde ve frekans analizleri gerçekleştirilmiştir. Araştırmada doküman olarak Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından 2022-2023 eğitim öğretim yılında 6. sınıflarda okutulmak üzere kabul edilen üç farklı ders kitabının kullanılması tercih edilmiştir. Araştırmada, ders kitaplarında yer alan etkinlik sayısı dağılımlarının konunun öğretimi açısından tam anlamıyla yeterli kabul edilemeyeceği, etkinliklerdeki sözcük türleri konusu alt başlıklarına yer verme durumunun başlıkların genelinde orantılı olmadığı ve etkinliklerin bilişsel alan basamaklarının yalnızca alt düzey basamaklarına hitap ettiği tespit edilmiştir. Bu sonuçlardan hareketle araştırmada, Türkçe ders kitaplarında bulunan sözcük türleri konusu etkinliklerinin temalara, konu alt başlıklarına ve bilişsel alan basamaklarına dağılım gibi açılardan düzenlenmesine ilişkin çeşitli önerilerde bulunulmuştur.